Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako vytvoriť úspešnú značku bez veľkej investície – 2. časť

V prvej časti tejto minisérie, ktorá vznikla na základe prednášky Jakuba Čecha na E-shop Víkende 2016, sme si vysvetlili, prečo je dobré budovať značku, čím ju podporiť a na akých základných pilieroch by mala stabilne stáť. V tejto časti sa pozrieme na plán budovania značky, ktorý vám môže ušetriť čas a peniaze. Ak sa ho budete držať, budete vedieť reálne odhadnúť svoje možnosti v rámci spustenia a podpory vašej značky. Nedostanete sa teda do časovej tiesne, ktorá by Vás prinútila spraviť unáhlené a neuvážené rozhodnutia, ktoré by Vás v budúcnosti mohli stáť dôležité finančné zdroje.

Celý plán budovania značky je postavený na 3 fázach:

  1. Obchodno – strategická fáza – je fáza budovania obchodného plánu a modelu. V tomto bode si stanovte všetky najdôležitejšie ekonomické faktory, ktoré budú vaše podnikanie a budovanie značky sprevádzať.
  • Analýza a konkurencia trhu – je nevyhnutná a veľmi dôležitá. Potrebujete poznať svoju konkurenciu a zistiť ich silné a slabé stránky. Poučiť sa z ich chýb, ale aj z ich predností. Neváhajte konkurenciu navštíviť, nakúpiť od nich, využiť ich služby, prípadne osloviť ich zákaznícku podporu. Stať sa na chvíľu ich zákazníkom a vyskúšať ich na vlastnej koži. Samozrejme, nemusíte skúšať každého, stačí vašich najväčších obchodných rivalov.
  • Definícia cieľovej skupiny – stanovte si koho chcete osloviť a cieľte presne na túto vašu potenciálnu skupinu zákazníkov. Vaše služby však musia spĺňať ich očakávania a byť im vhodne podané.
  • Účel – je potrebné mať jasno v tom, čo je účelom vášho podnikania. Chcete podnikať v elektronike, ale akým spôsobom? Chcete sa venovať predaju koncového produktu zákazníkom, chcete predávať náhradné súčiastky, chcete predávať technologické novinky z celého sveta, alebo sa chcete venovať servisu? Jednotlivé odvetvia sú už pomerne rozsiahle, aby ich bolo možné pokryť hneď od začiatku celé. Preto je lepšie, ak si stanovíte presný rozsah sortimentu a služieb, ktoré budete predávať. Tento krok je úzko spojený so stanovením cieľovej skupiny zákazníkov.
  • Filozofia a vízia firmy – v prvom bode, obchodno – strategickej fázy, je dôležité stanoviť si plány do budúcna, smerovanie a filozofiu firmy, ktorá bude definovať ako svoju firemnú politiku a plány budete napĺňať. Klienti sa radi stotožňujú so značkami, ktorých filozofia im je blízka.

 

  1. Vizuálno – kreatívna fáza –  tvorba vizuálnych materiálov, ktoré budú vašu firmu reprezentovať.
  • Tvorba názvu – vyberte si názov, s ktorým sa stotožníte, ktorý sa bude v prvom rade páčiť vám. Ak je názov príbuzný s odvetvím, v ktorom podnikáte, ľahšie si vás môžu zapamätať, no nie je vždy tak. Vezmite si napríklad taký Nike, Apple alebo Alza. Nič v ich názve nenapovedá, čomu sa venujú. Ak budete ponúkať kvalitný tovar a služby, zákazník sa s vašim názvom stotožní veľmi rád.
  • Tvorba loga – logo, podobne ako názov, bude vašu značku reprezentovať najčastejšie. Zvoliť správne logo môže byť často obtiažne, nakoľko je potrebné zohľadniť typ loga, farebnú kombináciu loga, prípadnú symboliku loga, jeho výraznosť, zapamätateľnosť. Pri tvorbe loga je dôležité zohľadniť naozaj veľa faktorov, preto aj najväčšie značky sem tam redizajnujú svoje logo. Neváhajte sa v tomto smere obrátiť na odborníkov.
  • Korporátna identita / firemná identita – ide v podstate hlavne o vizuálnu identitu vašej firmy a o to, ako bude pôsobiť na iných a aký dojem budete vytvárať. V súlade s nastavenou a jednotnou korporátnou identitou by mali byť robené  všetky materiály od potlačených prepisovačiek, cez uniformy zamestnancov, hlavičkový papier, faktúra, pečiatky, všetko, až po polepy na autá a reklamné pútače. Ide o celkový grafický a dizajnový návrh vašej prezentácie, ktorú keď vaši klienti uvidia, hneď im bude zrejmé, že ide o vás a že si držíte svoju cestu a svoj štýl a stojíte pevne na nohách.  Ako príklad veľmi známej firemnej identity sú čerpacie stanice Shell. Nech prídete na ktorúkoľvek čerpaciu stanicu tejto značky, budete to vedieť aj keby odstránia logo alebo názov. Zamestnanci používajú jednotnú uniformu, interiér je zariadený v rovnakých farbách, vonkajšok stanice taktiež. Firemná alebo korporátna identita by sa mala stotožňovať s farbami a dizajnom použitým v logu a s vašim celkovým brandom.
  • Tvorba vizuálnych propagačných materiálov – materiály ako bannery alebo newslettre by mali mať konkrétnu formu, ktorá bude v sebe zahŕňať  vašu korporátnu identitu, ale bude vyjadrovať aj informáciu, ktorú chcete zdeliť zákazníkovi. Je taktiež dôležité, zvoliť správne farby, štýl prezentácie, kompozíciu. Ak sa napríklad rozhodnete pre kreslené materiály, je vhodné, aby váš grafik využíval rovnaký štýl a nie stále iný. Je podstatné, aby vaši klienti vaše materiály spoznali na prvý pohľad. Odporúčam konzultovať tvorbu týchto materiálov s odborníkmi a ideálne, vždy s tým istým, ak sa dá. Investícia do správne navrhnutých materiálov sa vám s istotou vráti niekoľkokrát. Naopak, na  nepeknom a neprofesionálnom návrhu môžete nielen odradiť zákazníkov, ale aj stratiť punc originality a dôvery.

 

3. Komunikačná fáza – v poslednej fáze sa stanovuje spôsob komunikácie medzi vami a vašimi zákazníkmi. Ak máte obmedzený rozpočet, je vhodné vybrať si jedno konkrétne médium cez ktoré sa chcete prezentovať a využívať jeho možnosti naplno. V dnešnej dobe sa najviac oplatia internetové kampane. Oproti ostatným médiám majú nízke počiatočné náklady a ich efektivita sa dá presne zmerať. Ak sa vám nastavenie internetovej reklamy nepáči, môžete ho zmeniť okamžite, čo pri iných reklamných kanáloch nie je také jednoduché.

Ukážte svoju značku svetu – nebojte sa využiť materiály, ktoré ste vytvorili počas druhej fázy a odprezentujte svoju značku aj vizuálne. Správne zvolený vizuál dodá vašej značke charakter a podčiarkne filozofiu, ktorú ste si zvolili.

Na záver by som už len dodal krátky poznatok, na ktorý narážam, či na konferenciách, či v odborných článkoch alebo marketingových knihách: Počúvajte svojich zákazníkov, venujte pozornosť tomu, čo chcú a držte sa pevne svojich vízií.  Zákazníci sa radi spoľahnú na spoločnosti, ktoré sú stabilné, vedia čo od nich môžu očakávať a naslúchajú ich potrebám.

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracuje ako Key Account Manager pre klientov BiznisWeb.sk a ByznysWeb.cz. V malíčku má však aj HTML a CSS a tak Vám rád pomôže aj s drobnými webdizajnovými úpravami.

Diskusia k článku