Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako vytvoriť úspešnú značku bez veľkej investície 1. časť

Vybudovať kvalitnú značku vôbec nie je jednoduché. A už vôbec nie s minimálnym rozpočtom. Presne táto téma nás zaujala na E-shop víkende 2016. Prednášal ju Jakub Čech. My sa o jeho užitočné rady s vami radi podelíme v tomto článku.

 

Prečo budovať značku alebo tzv. brand?

 

1) Kvalitná značka zvyšuje predaj – značka, ktorá sa dostane do povedomia ľudí svojou kvalitou je pre nových zákazníkov dôveryhodnejšia. Neboja sa tu nakúpiť ani v prípade, že má ceny vyššie, ako by si želali. Ak klient vie, že sa na vás a vašu značku môže spoľahnúť a vami dodaný tovar/služba budú bez problémov, rád si aj priplatí. Vaša spoľahlivosť a kvalita vám pomôže vybudovať si váš brand.

2) Rastie lojalita zákazníkov – ak klient u vás nakúpil a bol spokojný, je veľká šanca, že to nebolo naposledy. Nebude vás však už hľadať cez platenú reklamu na Heureke alebo Google, ale pôjde priamo na vašu stránku, pretože si vašu značku zapamätal. Takto sa správa lojálny zákazník, ktorý navyše ešte aj šetrí vaše náklady na PPC reklamy. Prilákať nových klientov môžete aj za pomoci kvalitného content marketingu.

3) Fungujú odporúčania – ak sú vaši klienti spokojní, pochvália sa. Nebudú váhať o tom hovoriť. Tento typ reklamy nie je len o tom, aby nadšený klient prišiel domov a rozprával svojmu okoliu o tom, aký nákupný zážitok zažil. Je nám jasné, že nie v každom odvetví je tento efekt dosiahnuteľný, no ústna reklama, osobné odporúčania, to je to, čo fungovalo odjakživa a stále v biznise spoľahlivo funguje.

 

Čím posilniť vašu značku?

 

Firemná kultúra – pýtate sa: Načo je dobrá? Napomáha firemnému imidžu vo viacerých smeroch. Spokojní zamestnanci robia dobré meno vašej firme aj mimo pracovnej doby. Nemajú obavy odporučiť vás ani oni ani ich známi, ktorí o vás počuli z ich rozprávania. To isté platí aj v prípade bývalých zamestnancov. Transparentná, ľudská a férová firemná kultúra je jasným signálom, že obchodné vzťahy s vami sa budú niesť v rovnakom duchu. Bude vidno už na prvý pohľad, že vám záleží na spokojnosti klientov, ale aj zamestnancov a vytvárate pre nich príjemné a podnetné pracovné prostredie.

Ak budete mať vytvorené dobré pracovné podmienky pre svojich zamestnancov a kvalitnú firemnú kultúru, budú sa k vám hlásiť uchádzači o prácu s kvalitnými pracovnými skúsenosťami a schopnosťami. Taktiež vaši zamestnanci budú na sebe radi pracovať a zlepšovať sa, pretože vedia, že sa im to vráti a budú sa môcť realizovať. Hoci si tento fakt mnohí zamestnávatelia neuvedomujú, spokojní zamestnanci sú tiež jedným z nosných pilierov úspešnej značky.

Meniť svet k lepšiemu – môže ísť len o maličkosti, ktorými podporíte dobrú myšlienku alebo pomôžete zlepšiť svoje okolie, napríklad formou sponzoringu. Pomôcť meniť svet k lepšiemu však môžete aj tým, že budete ponúkať čo najkvalitnejšie služby a produkty. Snažte sa veci robiť najlepšie, ako viete a pomôžte latku kvality posúvať stále o niečo vyššie. Nemusíte sa báť inovácií a zlepšovaní len preto, že ste malá firma. Kvalitné služby, starostlivosť a prospešné inovácie vaši zákazníci ocenia.

 

Základné piliere úspešnej značky

 

1) Kreativita a odlišnosť – značka ako taká vás má odlíšiť od vašej konkurencie, to je v podstate jedna z jej základných úloh. Váš klient je len človek ako vy. Pouvažujte nad tým, čím ho prekvapiť, potešiť, zaujať. Nebojte sa vybočiť z radu a priniesť niečo nové. V tomto smere sa kreativite medze nekladú a treba myslieť na to, reklamy je stále dookola veľmi veľa. Preto, ak chceme osloviť svojich zákazníkov, treba sa snažiť vyhýbať nude a byť kreatívny. Na tieto účely môžete využiť napríklad Bonusový systém.

2) Pridaná hodnota – v tomto prípade však nemyslíme dopravu zdarma, zľavené poštovné a podobne. Napríklad, ak máte stabilných zákazníkov, môžete ich skúsiť ako majiteľ firmy osloviť priamo, poslať mail alebo zavolať a informovať sa, čo sa im u vás páči, prípadne, čo by zlepšili. Podstatné však je, aby ste to boli osobne vy. Množstvo firiem najíma brigádnikov, ktorí vykonávajú prieskumy a tie sú neosobné. Takže skúste osobný prístup. Získate nielen cennú spätnú väzbu, pretože žiadny špecialista, marketér ani odborník neohodnotí vaše služby presnejšie ako klient, ktorý u vás opakovane nakúpil, ale si aj vybudujete vzťahy so zákazníkmi a tí ocenia Váš osobný záujem. Získate tým oveľa viac.

3) Konkrétna cieľová skupina zákazníkov – je veľmi dôležité si na začiatku stanoviť, kto je vaša cieľová skupina a svoj marketing, služby a produkty cieliť priamo. Ak predávate napríklad luxusné oblečenie, vaši zákazníci budú od vás očakávať informácie zo sveta módy a najnovších trendov. Ak podnikáte v stavebnej sfére a cielite na profesionálnych majstrov a remeselníkov, vaši klienti budú očakávať zaujímavosti, informácie a sortiment zodpovedajúci úrovni ich potrieb. Súlad s vašou cieľovou skupinou zabezpečí, že budete presne vedieť , čo vaši klienti potrebujú, oni vám budú dôverovať, lebo budú vedieť že im rozumiete a pomôžete ich potreby naplniť.

4) Jasná pozícia a definícia vašej firmy – je správne, ak dáte svojim klientom transparentne najavo informácie o tom, kto ste a aká je vaša firma. Nie je potrebné tváriť sa ako medzinárodná firma, ak podnikáte lokálne vo svojom regióne. Ak si vybudujete imidž, ktorý nezodpovedá vašim skutočným možnostiam, môžete pôsobiť nedôveryhodne a v konečnom dôsledku svojich klientov odradiť.

5) Dlhodobá firemná vízia – je veľmi prospešné, ak klienti poznajú vašu víziu a smerovanie. Je dobré dávať najavo svoju stabilitu a odhodlanie pokračovať a zlepšovať sa, rásť ďalej. Každý z nás si rád a zámerne vyberá obchodných partnerov a dodávateľov, ktorí tu boli včera, dnes a budú aj zajtra, ak ich budeme potrebovať. Potrebujeme pocit, že sa na nich môžeme aj v budúcnosti spoľahnúť a už nemusíme ďalej strácať čas hľadaním niečoho nového. Ľudia sa radi vracajú tam, kde sa im páčilo a kde sa stále pracuje na kvalite a profesionalite, ktorá posúva ďalej aj firmu aj zákazníkov.

 

Už vieme prečo budovať značku a na akých pilieroch by mala Vaša značka stáť a prečo. V ďalšom článku sa môžete tešiť na najoptimálnejší plán na budovanie značky. Rozoberieme si krok po kroku všetko, čo by sme rozhodne mali zahrnúť do budovania svojej značky, ak chceme podporiť jej cestu za úspechom.

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracuje ako Key Account Manager pre klientov BiznisWeb.sk a ByznysWeb.cz. V malíčku má však aj HTML a CSS a tak Vám rád pomôže aj s drobnými webdizajnovými úpravami.

Diskusia k článku