Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Viete, kde nájdete úspešných farmárov? Na Farmárik.sk

Na to, aby ste rozbehli Vaše podnikanie tým správnym smerom, nepotrebujete veľa.

Na začiatok Vám stačí skvelý nápad a odhodlanie.

Nápadov je okolo Vás dosť, len ešte mať oči otvorené. Potom vybrať si ten najgeniálnejší z nich a dobre ho doladiť a zrealizovať.

Ak chcete uspieť, malo by byť Vaše podnikanie zároveň Vaším hobby. A  verte, dá sa to aj na Slovensku.

Predstavte si, že cestu do práce Vám lemujú voňavé, levanduľové záhony. Ak máte chuť, vybehnete si do záhrady na jahody, uhorku či šťavnatú paradajku. Ak máte smäd, otvoríte si 100 % prírodnú šťavu a ak sa chcete odreagovať, vystrelíte si z luku.

Brali by ste? 🙂

Poďte s nami nahliadnuť do zákulisia maličkej firmy v srdci Bolešova, široko-ďaleko známej svojimi vynikajúcimi, a pritom prírodnými šťavami, osviežujúcim ciderom, sušeným ovocím a kompletným sortimentom pre menších a stredne veľkých výrobcov.

1. Ako ste sa dostali k „farmárčeniu“?

ako začať podnikať na internete - Success Story Farmarik.sk

autor podnikateľského nápadu Ing. Jaroslav Kvasnica (vpravo) a správca e-shopu a IT systémov Jozef Ocelík (vľavo) z Farmarik.sk

Ako obchodník žijúci v Prahe a cestujúci neustále po celej EU, som mal na jednej strane dosť rušného života a túžbu vrátiť sa a tvoriť niečo doma na Slovensku, ale na strane druhej, som počas častých ciest videl kopec inšpirácií vo svete a hovoril si, že prečo to ide tam a nie u nás? Tým myslím existenciu veľkého množstva menších výrobných prevádzok, ktoré vyrábajú tradičné regionálne výrobky, na ktoré je naviazaný aj zážitkový cestovný ruch. 

2. Máte príznačný názov  Farmárik a slogan  “Všetko začína na farme” – prezradíte, ako vznikli a kto za nimi stojí?

Čo sa týka názvu Farmárik a sloganu, tak sme dlho hľadali niečo, čo by zastrešilo všetky aktivity a v určitom momente sme si uvedomili, že naozaj všetko v tom, čo robíme, začalo na farme. Na začiatku je vždy farmár, ktorý musí dopestovať ovocie, obilie, mlieko, či už ideme robiť víno, mušty, pivo, syry, vždy to začne na farme. A z toho vznikol Farmárik, lebo naše zameranie bolo na sprístupnenie sortimentu zariadení pre menších a stredne väčších výrobcov.

V našom tíme máme každý nejaké špecifické schopnosti a pre firmu ako takú je potrebné dať dokopy vyvážený tím ludí s rôznymi schopnosťami a vlastnosťami.

Nenahraditeľným členom tímu je môj spoločník Roman Chlebana, s ktorým sme firmu založili a aj ju spoločne budujeme. Ja som síce hlavným tvorcom zámeru, ale on je zas jej hlavným realizátorom. Počas Vašej návštevy musel však riešiť neodkladné pracovné úlohy.

Jozef Ocelík je zase zodpovedný za bezproblémový chod línk na výrobu štiav a všetkých technických zariadení spoločnosti, rovnako má na starosti aj správu e-shopu Farmarik.sk.

3. Kto sú Vaši zákazníci?

Farmarik.sk - rady, ako si vyrobiť vlastné pivo, víno, džem, šťavy, džúsy a iné

na Farmarik.sk nájdete aj kompletné návody a rady, ako začať s výrobou vlastných muštov, džúsov, sirupov, džemu, piva, vína, syrov a pod.

Našimi zákazníkmi sú hobby výrobcovia, ktorých sa snažíme posmeľovať v tom, aby svoje hobby pretavili aj do podnikateľskej činnosti a nebáli sa svoje výrobky uviesť aj na trh. Aby sme zákazníkov presvedčili o tom, že to ide a vedeli im okrem zariadení poradiť aj, ako na to, tak sme aj my naše jedno hobby – výrobu výrobkov z ovocia pretavili postupne od hobby výroby, cez menšiu výrobnú prevádzku až do stredne veľkej výroby. 

Takže nie sme len predajca zariadení, ale máme aj reálnu skúsenosť ako výrobca, a tak našim zákazníkom vieme poradiť ako majú postupovať, aký úrad osloviť, ako vybaviť potrebné povolenia, na čo si dať pozor. Tým, že okrem zariadení máme aj vlastný výrobok – šťavy, sušené ovocie, Cider, džemy, tak v dnešnej dobe máme už širokú škálu finálnych zákazníkov, prevažne ľudí hľadajúcich kvalitné výrobky ako aj množstvo malo aj veľkoobchodných zákazníkov, ktorí naše výrobky predávajú vo svojich predajniach, kaviarniach, reštauráciách, …

4. Stroje, potreby a zariadenia pre drobnochovateľov, výrobcov vína, piva, syrov, destilátov a štiav ponúkate zákazníkom na Slovensku, v ČR a Poľsku. Plánujete expandovať aj do ďalších krajín?

farmarik.sk

etiketovanie nového produktu – Witchman cider – jablčný a Witchman cider – čierna ríbezľa

Náš sortiment je dosť špecifický a na to je Slovensko dosť malé. Aby sme zvýšili kvalitu služieb, dostupnosť sortimentu, termín dodania, tak potrebujeme väčší trh. Náš najväčší problém je termín dodania. Zákazníci sú z online shopov zvyknutí na určitý štandard, ale v našom prípade, vzhľadom na to, že sa jedná o veľmi špecifické výrobky, kde je ten objem zákazníkov veľmi malý, nedokážeme mať tak široký sortiment skladom. Veľa výrobkov má veľmi vysokú variabilitu, krátku expiráciu, preto potrebujeme zabezpečovať výrobky just in time od výrobcov. Väčší trh nám preto umožňuje skvalitňovanie našich predajných aktivít, nakoľko s rastúcim počtom zákazníkov si môžeme dovoliť budovať stále väčší a väčší skladový obrátkový sortiment, a tým zrýchľovať vybavovanie objednávok. Momentálne sa chceme poriadne etablovať na už rozbehnutých trhoch, zvýšiť kvalitu, rýchlosť a ešte prípadne pridať maďarský trh a obsluhovať tzv. V4 región. Nebránime sa však ani ďalšej expanzii, ale to ukáže čas.

5. Vaše produkty okrem e-shopu ponúkate aj na tradičných farmárskych jarmokoch, napr. v Trenčíne. Máte pocit, že slovenský spotrebiteľ si radšej kúpi slovenský prírodný výrobok, alebo dá prednosť presladenému nápoju známej značky?

vynikajúce prírodné ovocné šťavy od Farmarik.sk

Ako každý podnikateľ aj my sa snažíme využívať všetky distribučné kanály a nájsť pre nás ten najefektívnejší. Zároveň sa snažíme, a to predovšetkým v našom regióne, budovať silné povedomie o našej spoločnosti. Je to súčasťou toho konceptu, ktorý presadzujeme tzn., aby sa výrobky vyrábali a predávali regionálne. Tým, že odpadnú náklady na prepravu, výrobok je ekologickejší, lebo sa nemusí prepravovať cez pol sveta. Podporuje to regionálnu zamestnanosť, ekonomiku a zároveň to do určitej miery umožňuje existenciu menších výrob, lebo síce výrobné náklady menšieho podniku sú vyššie oproti veľkým výrobcom, ale práve ten predaj cez vlastnú podnikovú predajňu, ako aj odpadajúce prepravné náklady ten výrobok robia konkurencieschopným. Ako vo všetkom aj tu existujú zákazníci, ktorí nehľadia na tieto charakteristiky regionálneho výrobku, ale sú aj zákazníci, ktorí si toto všetko uvedomujú, a vyberú si práve ten náš výrobok.

6. Ponúkate aj skvelú, nielen  teambuildingovú aktivitu – prevádzkujete verejnú lukostreľnicu. S akým ohlasom sa stretávate? Kontaktujú Vás firmy alebo jednotlivci so záujmom o výuku či vyskúšanie lukostreľby?

teambuilding trenčín, lukostreľnica bolešov, výučba lukostreľby

v areáli Farmarik.sk v Bolešove nájdete aj verejnú lukostreľnicu

Okrem práce samozrejme musí prísť sem-tam aj nejaká zábava. Ako som uviedol už na začiatku, náš zámer je budovať aj zážitkový cestovný ruch, ktorý bude doplnkom k našej výrobe. Lukostreľba dúfame, že je iba začiatok a postupne pribudnú ďalšie a ďalšie aktivity.  Snažíme sa dať dokopy partičku ľudí so záujmom o tento šport tu u nás a popri tom ponúkame možnosť vyskúšať si lukostreľbu aj iným záujemcom. Nie je to úplne pravidelne momentálne, ale z času na čas požičiavame vybavenie s aj bez inštruktora na rôzne akcie. Je tu ale väčší potenciál aj záujem, len priznám sa, že rozbeh výroby nám dal veľmi zabrať a túto aktivitu sme až tak aktívne nerozvíjali, čo ale  teraz chceme napraviť a aktívne na tom pracujeme.

Už čoskoro plánujeme prehliadku výroby rozšíriť o zážitkový cestovný ruch – okrem možnosti vyskúšania lukostreľby Vám ponúkneme aj splavovanie Váhu na trase Bolešov – Trenčín.

7. Ako vyzerá Váš pracovný deň, resp. koľko trvá?

Mudr. Lenka Džubáková, kožná lekárka, partnerka p. Kvasnicu z Farmarik.sk

partnerka p. Kvasnicu, MUDr. Lenka Džubáková s dcérou Milicou

Pracovný deň podnikateľa, obzvlášť toho, ktorý je ešte stále na začiatku, trvá 24h – spánok + práca počas spánku :(.

Človek sa snaží chodiť stále s otvorenými očami a vymýšľa, hľadá neustále, ako veci robiť lepšie, kvalitnejšie, efektívnejšie, inak a aj keď po náročnom dni zaspí, tak pracuje aj počas spánku, lebo telo síce spí, ale mám taký dojem, že mozog ešte aj potom tie informácie analyzuje a hľadá ako na to 🙁 .

V mojom prípade to nie je ani tak o práci, ako o životnom presvedčení. 

Život sa dá prežiť rôzne. Od študentských čias som cestoval po celom svete a v jednom momente som si uvedomil, že nikde nie je krajšie ako na Slovensku.

Preto sa snažím hlavne o to, aby sme tu mohli normálne, slušne žiť. Práca je koníčkom a veľa tých aktivít ako tie jarmoky, rôzne akcie, tvorba webstránok, vyžaduje množstvo času, preto hovorím, že je to aj o životnom štýle, presvedčení. Niekto si pozrie večer film a niekto sadne k počítaču a pracuje na webstránkach.

Popritom všetkom však nesmie človek zabúdať na svojich najbližších. Ja mám to šťastie, že moja partnerka, Lenka, je mi obrovskou oporou. Je kožná lekárka, ale zaujíma ju aj oblasť zdravej výživy a pomáha mi pri tvorbe obsahu niektorých marketingových materiálov. Máme rovnaké názory a navzájom sa skvele dopĺňame. A naša dcéra, Milica, je tiež nepostrádateľnou členkou nášho tímu. Pravidelne ma chodí kontrolovať, aby som nezabúdal aj na rodičovské povinnosti 🙂

8. Čo rozhodlo, že ste Váš e-shop vybudovali práve cez BiznisWeb? Čo považujete za 3 najväčšie výhody? 

ukážka responzívnej verzie e-eshopu Farmarik.sk

ihneď po výrobe nasleduje pridanie nových produktov do e-shopu – ukážka responzívnej verzie Farmarik.sk

V jeden večer som si sadol k počítaču a lovil po internete, keď, ani neviem ako, som narazil práve na Vašu stránku. Zaujala ma možnosť vyskúšania si služby zdarma. Tak som sa začal hrať. Mal som určitú predstavu, čo som chcel a Váš systém mi umožnil samému to postupne vytvoriť. Problém bol akurát v tom, že ako som si sadol k PC, tak som pri ňom strávil 3 roky. Administráciu webstránky som neskôr prenechal kolegom a momentálne sa venujem prevažne komunikácii s odberateľmi a dodávateľmi. Za hlavné výhody považujem, jednoduchosť, komplexnosť a existujúcu telefonickú a osobnú podporu. Ja aj moji kolegovia sme boli viackrát na školení a vždy ste nám dobre poradili. Skúšali sme aj iné systémy, ale najviac sa nám osvedčil práve ten Váš, poskytuje všetky potrebné funkcie a neustále “ide vpred”.

9. Čo najviac funguje na Vašich zákazníkov? Prezradíte nám, aké marketingové kanály sa Vám osvedčili? Ako ste Vy rozbiehali na začiatku biznis? 

muštáreň Farmarik v Bolešove

muštáreň v Bolešove – ak si priveziete vlastné ovocie, v muštárni Vám z neho radi zlisujú vynikajúcu prírodnú šťavu

Sortiment výrobkov je široký a na každý výrobok funguje niečo iné. Povedal by som, že dôležitá je kombinácia všetkého a postupne to zdokonaľovať. Registráciu do katalógov, kľúčové slová, SEO optimalizáciu považujeme za absolútnu nevyhnutnosť. Ostatné inštrumenty podľa produktu. Predaj cez internet je aj o cene – takže v prvom rade treba mať slušný konkurenčný výrobok, keď ho máte a viete to, tak sa jednoznačne oplatí investovať do PPC kampaní. Pri výrobkoch, ktoré treba ľudom predstaviť, je PPC kampaň neefektívna, tam skôr treba robiť facebookovú kampaň, články, newsletter. Nemôžem povedať, že by nám niečo výrazne pomohlo, ale je to o postupnej mravenčej práci.

10. Odkiaľ máte najviac nových zákazníkov?

Máme pár konkurenčných výrobkov za slušnú cenu, kde nám fungujú PPC kampane.

Veľa zákazníkov máme aj regionálne z reklamy v rádiu, ktorí si prídu vyzdvihnúť tovar osobne a neskôr si už tovar objednávajú cez e-shop.

11. Čo by ste poradili začínajúcim podnikateľom, ktorí uvažujú nad založením e- shopu? Čo je podľa Vás najdôležitejšie?

farmarik-potreby-nielen-pre-farmarov

Platí aj v online svete, v 1. rade buďte človekom a tvorte obsah pre ľudí. Aj takéto pravdivé citáty nájdete v predajni Farmarik.sk v Bolešove: “Múdrosť starých otcov vraví, že dobré víno tvorí dobrú krv, dobrá krv je predpokladom dobrej nálady, dobrá nálada je tvorcom dobrých myšlienok, dobré myšlienky dávajú vyniknúť dobrým skutkom a dobré skutky robia človeka človekom.”

Z pohľadu eshopu si treba uvedomiť, že sa netreba stať IT odborníkmi, lebo aj ja som úplne na začiatku myslel, že sa najskôr musím naučiť byť kvázi webdizajnér, kým som našiel, že existuje ready riešenie, a že mojim hlavným zámerom nie je webstránka samotná, ale predaj produktov. Preto netreba strácať čas tým, že sa budem chcieť naučiť tvoriť webstránky. Treba si sadnúť k PC a vyskúšať a človek zistí, že so systémom od BiznisWebu môže mať každý svoju vlastnú webovú stránku.

Na záver by som si dovolil odporučiť začínajúcim podnikateľom, aby na sebe neprestávali pracovať a svoje podnikanie neustále rozvíjali. Ak sa chcete inšpirovať, dvere u nás máte vždy otvorené. Budeme radi, ak sa k nám do výroby prídete pozrieť osobne a ochutnáte aj naše produkty 🙂

Kvalita je najlepší biznis plán. Kvalitné produkty sa predávajú samé a spokojnosť zákazníkov je najekonomickejší zdroj Vašich ďalších príjmov.

Samozrejme, podnikanie na internete nie je len o úspechu, treba aj niečo obetovať. Najmä Váš čas, ale ak máte okolo seba ľudí s rovnakým presvedčením a odhodlaním, všetko Vám pôjde ľahšie.

Veríme, že ste sa v príbehu p. Kvasnicu našli aj Vy, a že Vás inšpiroval.

Prajeme Vám, aby cesta za Vašim splneným snom bola rovnako voňavá ako v tomto prípade.

Váš bw-podpis-sk

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať