Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Leto, čas na recykláciu obsahu webstránky a e-shopu

inventúra obsahu webstránky a e-shopu, obsahový marketingUhorková sezóna je v plnom prúde. Každý správny podnikateľ práve teraz myslí nielen na letné výpredaje, ale už aj na vianočnú sezónu a pripravuje sa, aby včas a správne stihol osloviť nielen verných, ale aj nových zákazníkov a pripravil im vo svojom obchode (rozumej webstránke/e-shope) prostredie, kde bude radosť nakupovať.

Ako na to? Žiaden strach, máme pre vás dobrú správu: Stačí kvalitná “recyklácia” obsahu, ktorý ste doposiaľ mali na webstránke a ste ready :)

Nedávno sme si ozrejmili pointu obsahového marketingu pre webstránky a eshopy.  A dnes sa pozrieme, ako prostredníctvom content marketingových stratégií dokážeme vylepšiť produktové stránky, inovovať newslettre a nájsť témy, o ktorých sa oplatí písať a vašom blogu.

Inventúra obsahu – základ vášho úspechu

Súhlasíme s Jánom Ambrožom, ktorý vo svojej prezentácii na #ESS16 navrhuje začať tzv. inventúrou obsahu, ktorý už máte k dispozícii.

Myslí sa tým obsah:

  1. obchodný – produkty, tovar, hudba, e-book, e-shop

  2. produktový – popisok, video, fotky, produktová stránka

  3. navigačný – pomenovanie sekcií, kategórií, automatické hlášky, CTA, menu, tlačítka, SMS

  4. podporný – o nás, referencie, prípadové štúdie, firemný web, zamestnanci

  5. návodový – ako vybrať, video, FAQ, manuál, firemný web

  6. PR/mediálny – tlačové správy, logá, firemný web/e-mail

  7. používateľský – otázky, komentáre, recenzie, pripomienky, infolinka, FB, e-mail

  8. komunikačný – reakcie na otázky zákazníkov, konverzie, ako vybrať, video, FAQ, manuál

  9. informatívny – zákonné informácie, obchodné podmienky, odstúpenie od zmluvy – firemný web

  10. virálny – infografika, hry, video, blog, youtube

  11. technický – metadáta, zdrojový kód, XML, RSS

  12. interný – zmluvy, objednávky, podklady, analýzy, procesy, intranet

 

inventúra obsahu v e-shope

názorná ukážka inventúry obsahu v detaile produktu

 

Výhodou redakčného systému FLOX je, že vo flat šablóne, v pätičke webstránky/e-shopu vidí zákazník aj váš ďalší obsah:

ukážka úpravy pätičky e-shopu na mieru

ukážka úpravy pätičky e-shopu na mieru

Prejdite si všetky miesta na webe (formulár, online chat, registrácia k odberu newsletterov…), kde dochádza ku kontaktu so zákazníkom – tzv. touchpoint. Dali by sa podľa vás ešte nejakým spôsobom vylepšiť? Ak áno, urobte to.

Tvoríte obsah, ktorý vaši zákazníci využijú pred, počas i po objednávke?

Ak máte e-shop, v prvom rade by sa vaša produktová stránka mala “dotknúť” vášho zákazníka, lebo len tak môže dôjsť ku ku konverzii (odoslaní objednávky).

Vy ale musíte myslieť najskôr na situáciu, kedy sa zákazník má rozhodnúť o kúpe. Ako čo najlepšie získať pozornosť zákazníkov, osloviť ich a zaujať?

Pokazila sa im napr. umývačka riadu a hľadajú nový spotrebič. Porovnávajú, hľadajú referencie používateľov na jednotlivé značky. Na Googli narazia na váš článok o tom, že kvalitne umývať sa dá aj bez leštidiel a inej chémie. Spoznajú, že aj obyčajný ocot má čarovnú moc a dokáže predĺžiť životnosť umývačky o niekoľko rokov. Vo vašom článku, samozrejme, odkazujete aj na výber vašich umývačiek, ktoré doporučujete na základe vášho spotrebiteľského testu. Navyše, teraz máte umývačky Bosch za skvelú cenu a vďaka remarketingu sa zákazníkom pripomínate. Robíte to tak?

Samozrejme, cieľová skupina vašich zákazníkov je rôznorodá, nemôžete cieliť naraz na všetkých. Vyselektujte si preto potreby tých, ktorí majú najväčší potenciál a zamerajte sa len na nich.

Rozhodnutie zákazníkov o kúpe ovplyvňuje aj text automatických newsletterov (napr. tzv. transakčné maily). V redakčnom systéme FLOX 3 máte možnosť upraviť si ich, ako vám to vyhovuje. Overte si, či sú pre vašich (aj potenciálnych) zákazníkov prínosné a či v nich odkazujete aj na vaše súvisiace články, príp. na vaše odpovede na najčastejšie otázky (napr. cez blok FAQ).

to-do-iconTIP: Popremýšľajte o tom, ako sa staráte o vašich zákazníkov aj po odoslaní objednávky. Komunikujete s nimi? Zaujíma vás ich názor?

Práve z feedbacku od zákazníkov získate najhodnotnejšie tipy na zmenu a vylepšenie vášho webu.

Kde nájsť témy pre obsahový marketing?

V prvom rade najhodnotnejšiu inšpiráciu pre obsahový marketing,  aj pre témy na váš blog, nájdete v už spomínanom feedbacku od vašich zákazníkov. Ich otázky, podnety, pripomienky (aj na sociálnej sieti) vás nasmerujú k témam, ktoré ich zaujímajú a trápia.  Prineste im odpovede vo forme kvalitného obsahového marketingu, to je tá správna cesta, ako im byť nablízku a nápomocný a ako si dlhodobo udržiavať ich záujem a dôveru.

Množstvo inšpirácií nájdete aj na temata.jdem.cz.

Veľa zistíte aj z analýzy kľúčových slov, trendov hľadanosti, resp. z rôznych fór alebo diskusií v médiách.

Zamerajte sa hlavne na:

  • praktické problémy,

  • životné situácie zákazníkov, ktoré vyriešia vaše produkty či služby.

Ponúknite nielen produkt, ale aj životný štýl

Obsahový marketing nie je len o produktoch. Preto by ste mali vedieť, čím žijú vaši zákazníci, čo preferujú a neprinášať im iba vašu ponuku, ale aj prezentovať ich životný štýl vo všeobecnosti. Aby vedeli, že im rozumiete.

To si veľmi dobre uvedomuje BMW. Výnimočný pocit nám dáva voľnosť, energiu a silu podávať maximálny výkon. Preto vo svojej lifestylovej kolekcii myslí aj na výnimočné športové oblečenie či potreby (nielen pre golfistov), výnimočné elektrické autíčka pre deti, kufre alebo neobyčajne obyčajný USB kľúč:

bmw lifestyle

BMW lifestyle

 

Zákazníkom môžete ponúknuť:

  • produktový obsah – detailné informácie a technické špecifikácie produktov, fotografie či videá o manipulácií s produktami a ich využitím

  • lifestylový obsah - príkladom životného štýlu s vašimi produktami musíte ísť samozrejme vy sami
lifestylový obsah

je nám cťou, že naša klientka je majsterkou v lifestylovom obsahu :) – trendyeshop.sk

  • vzdelávací - napr. informácie o tom, ako môžu vaše produkty vyriešiť problém, uľahčiť život … okrem FAQ je pre tento účel ideálny aj blog
  • zábavný - napr. zdieľanie vtipov na sociálnych sieťach
vtipný obsah na web, content marketing tipy

vtipný obsah sa skvele hodí na sociálne siete

  • kontroverzný/provokačný – hlavne v prípade, že neviete, čo vaša cieľová skupina potrebuje, resp. potrebujete predať drahé produkty. Pri tejto príležitosti Jan Ambrož uvádza príklad s predajom drahých matracov. Môžete poukázať na to, z akých kvalitných surovín sa vyrábajú, ako zlepšia spánok, ako môžete jednoducho rozoznať (ne)kvalitný matrac a provokačne poukázať na to, že vďaka matracom XY vám bude klapať aj vaše manželstvo :)

 

Tipy ako vylepšiť produktové stránky

 

  1. Dodržujte jednotnú štruktúru – napr. parametre cez odrážky, aby ste uľahčili vašim zákazníkom porovnávanie.

  2. Produktové fotografie by mali zachytiť detaily, ukázať produkty v reálnom prostredí, pri samotnom používaní, v rámci produktovej fotogalérie môžete doplniť aj videá.

  3. Vlastné popisy produktov – aj v prípade, že máte e-shop napojený na XML feed dodávateľa (trvajte na vlastnej editácii popiskov). Platí, že popis by ste mali prerozprávať, zakomponovať emócie, ktoré vo vás produkt vyvoláva, poukázať konkrétne na jeho vlastnosti, prezentovať osobné skúsenosti, hodnotenie. Vo vašom e-shope použite aj štítky produktov o dostupnosti.

obsahový marketing tipyPríklad: vetu “Vysávanie s našim vysávačom je efektívne” nahraďte “Rozčuľuje vás prach pod gaučom a skrinkami? Robotický vysávač iRobot Roomba s tým urobí rázny koniec. A dostane sa všade tam, kde váš starý vysávač končí. ”

Tipy ako vylepšiť e-maily

Okrem testovania, či vaši zákazníci newslettre aj otvárajú, sa zamerajte na:

  • segmentovanie podľa pohlavia, preferencií, lokality

  • personalizované, osobné oslovenie a tiež zľavu (napr. zľava pre vybranú skupinu používateľov)

  • predmet e-mailu – načrtnite, o čom email je, ale neprezraďte všetko

  • bezproblémové zobrazenie vašich mailov na mobilných zariadeniach

  • buttony výzvy k akcii – CTA button je efektívnejší ako hypertextový odkaz, otestujte

  • pridajte do e-mailov aj zaujímavé odkazy – na sociálne siete, vaše referencie, ocenenia, ubezpečujte, že nákup u vás bol dobrým rozhodnutím, lebo ponúkate navyše ….

Na to, aby ste dokázali efektívne pracovať s vašim obsahom, by ste mali dokonale poznať vášho zákazníka a samozrejme, vaše hodnoty a výhody. Vaše poslanie by nemalo byť len zarábať, zákazníci od vás očakávajú pridanú hodnotu. Nielen zlepšenie ich každodenného života vďaka vašim produktom, ale aj hodnotný obsah, ktorý ich osloví aj keď práve nemajú potrebu nakupovať, ale napríklad sa niečo podučiť, či zabaviť, zrelaxovať. A na to treba myslieť nielen počas prázdnin, ale celý rok. Satisfakciou pre vás bude ich spokojnosť, ktorú budú ochotne šíriť do celého sveta.

tipy pre obsahový marketing

spokojný zákazník je váš najlepší predajný potenciál

 

Veríme, že podstatu obsahového marketingu už máte v malíčku a viete, že význam má len obsah, ktorý je naozaj unikátny. Obsah, ktorý dokáže zmeniť život nielen vám, ale najmä vašim zákazníkom (vyrieši ich životnú situáciu). Len taký obsah sa bude dobre zdieľať a vám vo finále prinesie zaslúžené ovocie – nové objednávky a vyššiu návštevnosť webstránky či e-shopu.

 

Prajeme príjemné recyklovanie vášho obsahubiznisweb - tvorba webstránky a e-shopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku