Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako začať s Affiliate marketingom?

Ako začať s affiliate marketingom. Rozhovor so Štefanom Polgárim z dognet o aktuálnej situácii v Affiliate na Slovensku a v Čechách.Affiliate marketing, často označovaný aj ako partnerský marketing, resp. provízny systém, sa stáva hitom a čoraz populárnejšou možnosťou zárobku. No nie je až takou novinkou. Prvé Affiliate programy sa na internete objavili už v roku 1998 (zdroj). Takže už má svoju históriu.

Tak, ako pred každým dôležitým rozhodnutím, kým začnete s Affiliate marketingom, mali by ste o ňom vedieť čo najviac, aby ste to zbytočne nevzdali na polceste.

O tom, ako sa dá vďaka affiliate zarobiť sme Vás už informovali v predchádzajúcom článku.

Dnes sme pre Vás pripravili pomôcku, 6 krokov, ktoré Vám na začiatku pomôžu:

  1. Vyberte si oblasť, tzv. niku, na ktorú by ste sa mohli zamerať – odporúčame pracovať s nástrojmi na návrh kľúčových slov – napr. KeyWord Planner alebo pre český trh Návrh klíčových slov od Skliku. Hľadajte oblasti, ktoré sú vyhľadávané, ale konkurencia je minimálna :)

  2. Analyzujte konkurenciu – veľa času Vám ušetria aj vyššie spomínané online nástroje, príp. doporučujeme aj Collabim alebo Long Tail Pro.

  3. Nájdite Affiliate programy, ktorých produkty by ste mohli prezentovať, resp. zaraďte Vašu kampaň do už existujúcej Affiliate siete – napr. DOGNET. Ak sa neviete rozhodnúť, ktoré riešenie je pre Vás vhodnejšie, odpovede nájdete v článku od odborníka, Štefana Polgáriho.

  4. Tvorba webstránky – nájdite spoľahlivého dodávateľa, ktorý ponúka stabilný webhosting. Nechcete predsa rozbiehať biznis na webe, ktorý bude neustále mimo prevádzky. Hľadajte preto moderné systémy, ktoré fungujú na cloud webhostingu. Informujte sa aj o možnostiach úprav grafickej šablóny webu – aktuálne je v trende tzv. flat dizajn. V rámci vytvorenia webu si zaregistrujte vhodnú doménu, príp. aj s inou koncovkou ako .sk – cenník domén nájdete napr. tu.

  5. SEO, PPC a content marketing – počas tvorby obsahu webstránky nezabúdajte na optimalizáciu pre vyhľadávače – SEO. Dôležité je zakomponovať relevantné kľúčové slová do popisov, nadpisov a samotného obsahu webu. V rámci získavania spätných odkazov, zaregistrujte web aj do vyhľadávačov. Založte si stránky, resp. profily na sociálnych sieťach a prepojte ich s webstránkou. Návštevnosť Vám pomôže naštartovať aj PPC reklama či remarketing. Pamätajte,  základom úspechu je kvalitný obsah. Dajte na tipy, ako tvoriť kvalitný obsah.

  6. Možnosti získavania zákazníkov:

  • e-mail marketing –  rady, ako na email marketing nájdete aj v článku na našom blogu
  • blog – píšte o tom, čo ľudí zaujíma, trápi, články z blogu vždy zdieľajte aj na sociálnych sieťach
  • napíšte e-book – v téme, o ktorej píšete, by ste sa mali vyznať, spíšte napr. tutoriál, ako vyriešiť problém, ktorý je najviac skloňovaný medzi Vašimi zákazníkmi a týka sa Vašej oblasti podnikania.

Ako je to aktuálne s Affiliate marketingom na Slovensku?

Štefan Polgári z dognet.sk - víťaz Affiliate Awards 2015Spýtali sme sa absolútneho lídra v Affiliate oblasti, výhercu Česko-slovenskej súťaže Affiliate Awards 2015, odborníka z branže, Štefana Polgáriho z dognet.sk.

1. Štefan, čo Vám pomohlo dopracovať sa k špičke Affiliate marketingu? Ako sa dá získať takéto prestížne ocenenie?

Tak, na kvalite služby ako takej robíme denno denne :) Základom je pre nás komunikácia – odpisujeme cez deň, v noci, cez víkend, kedy to len ide. Máme tiež online chat, kde sa môžu publisheri obrátiť s otázkami. Druhou vecou je vyplácanie, ktoré realizujeme hneď v deň doručenia faktúry zo strany publishera. Tak rýchlo to nerobí skoro nikto :)

2. Koľko kampaní máte momentálne rozbehnutých v ČR a na Slovensku?

Kampaní máme stále niekde na úrovni okolo 70. Sú rôzneho druhu – od financií až po domov a domácnosť.

3. Koľko si prostredníctvom Affiliate siete vie publisher zarobiť?

No, máme aj malých publisherov, ktorí zarobia pár € mesačne, no máme aj takých čo vedia len u nás zarobiť cez 2-3000 €. Potenciál tu teda je.

4. Kde a ako sa vyhodnocuje úspešnosť affiliate kampane?

Každý affiliate program a aj sieť, má svoju administráciu, kde publisher vidí svoju výkonnosť. Stačí sa registrovať a mať výsledky :)

5. Aká je momentálne situácia v Affiliate marketingu na Slovensku a v Česku?

Na Slovensku sme cca 2-3 roky za Českom a Česko je cca 3-4 roky za západom :) Takže len začíname. Školíme trh publisherov (máme aj e-learning kurz Super Affiliate Academy) a aj inzerentov. Je to ako pred pár rokmi so SEO a PPC. Kým sa to rozhýbe, chvíľu to potrvá. Česko je na tom lepšie, lebo má väčší trh a hlavne viac publisherov.

6. Aké sú hlavné výhody Vašej Affiliate siete dognet.sk pre inzerentov a publisherov?

Hlavne je to servis. Inzerenti dostanú kompletnú správu kampaní bez nutnosti platiť nejaké paušálne “fee” (poplatok). Všetko sa odvíja od efektivity kampane – ak nič neprinesie, inzerent nič neplatí. Pre publisherov to je znova hlavne servis – informácie, support, špeciálne podmienky a rýchle vyplácanie, ktoré je dôležité pre cash-flow.

7. Od čoho všetkého závisí úspešnosť kampane?

Úspešnosť kampane záleží hlavne na provízii, akú inzerent ponúkne a na tom, aká silná je značka. Robili sme o tom aj prieskum a vyšlo jasne, že provízia je najdôležitejšia, ale neznáme značky to majú s affiliate kampaňou ťažké.

8. Čo by ste odkázali tým, ktorí Affiliate zvažujú alebo so zarábaním cez Affialite len začínajú? Čo je  podľa Vás kľúčové?

Kľúčom k úspechu je vytrvalosť. Ako aj inde, ani pri affile to nie je tak, že urobíte web a hurá, som za vodou. Stále treba makať, čítať a skúšať. Ale na druhej strane sa Vám affil odmení tým, že po rozbehnutí projektu/projektov získate obrovskú časovú flexibilitu. To znamená, že sa projektu určitý čas nemusíte venovať a de facto môže bežať sám, dokonca aj niekoľko mesiacov. A moja rada: Keď budete na začiatku strácať trpezlivosť, spomeňte si  na citát od neznámeho hrdinu: “Človeku sa nechce makať na vlastnej firme 3 roky, ale 40 rokov sa mu do roboty chodiť chce.”

Záver

Takže suma – sumárum, na začiatok stačí mať dobre premyslenú stratégiu a stanovenú oblasť, ktorej sa chcete venovať. Následne vytvorenú funkčnú webstránku. A potom prichádza na rad – vybrať si Affiliate program, naštartovať reklamu na internete a cez Affiliate oslovovať zákazníkov. A dôležité – zotrvať, zamakať a výsledky sa dostavia.

Držíme Vám palce.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku