Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako písať nadpisy, ktoré návštevníkov vášho webu prinútia čítať ďalej

copywritingTrápite sa s obsahom článku, letáku, či email marketingu a keď ho dokončíte nie a nie prísť na to, aký nadpis?

Nadpisom, ktorý nie je trefný, chytľavý, výstižný, môžeme zmariť celé úsilie, ktoré sme venovali písaniu obsahu. Pretože na nadpise je priamo závislá aj čítanosť článku.

Ak potrebujete s touto témou pomôcť, čítajte ďalej.

Povedzme si otvorene. Nie každý má na to, aby si mohol najať kvalitného copywritera, resp. copyeditora a potom, nie je copywriter ako copywriter. Zažili sme to na vlastnej koži – kým sme našli skvelú copywriterku, stratili sme mesiace času.

Preto sme pre vás dnes pripravili zopár tipov, ktoré vám uľahčia tvorbu správneho nadpisu.  Lebo ten vám priláka viac čitateľov a aj viac zákazníkov.

1456779583_office-01.png

 Ako písať nadpisy?

Predovšetkým počítajte s tým, že ich tvorbe budete venovať toľko času, koľko písaniu samotného článku :) Je to v poriadku. Toľko času nadpisu často venujú aj profi copywriteri. Občas aj viac ako samotnému článku. Rozhodne nadpis článku neskúšajte podceniť. Zmaríte tak celú svoju prácu na článku.

Aké ingrediencie má správny nadpis článku?

  • motivuje kliknúť na článok a dozvedieť sa viac

  • neprezradí výsledok, pointu článku, lebo ten by čitateľa odradil od čítania

  • obsahuje kľúčové slovo, ktoré vaši zákazníci hľadajú a Google roboti milujú

  • sľubuje vyriešenie nejakého problému, otázky

  • nezávádza, tz. že v článku skutočne ľudia nájdu odpoveď (nie ako niektoré média)

TIP: Nadpis ani podnadpis nekončí bodkou. Výnimkou sú nadpisy vo forme otázok, ktoré končia otáznikom. Inak, nadpis nie je veta. Pozor na výkričníky, tie už tiež nie sú v nadpisoch v kurze.

1. Ako písať hlavný nadpis?

Hlavný nadpis by mal vytvárať pocit urgentnosti. Potrebu kliknúť na článok a zistiť viac. Musí hovoriť o tom, aký problém článok rieši. Akú odpoveď čitatelia po dočítaní článku získajú.

Tak, ako je to aj pri nadpise tohto článku, ktorý čítate. S najväčšou pravdepodobnosťou vás nadpis zaujal, trafili sme sa do vášho “problému”, preto ste sa začítali. Je tak?

 

strateny-pri-citani2. Na čo sú dobré podnadpisy?

Ak budú vaše texty vyzerať ako kniha, nikto ich nebude čítať, lebo sa v nich stratí. Ľudia sa potrebujú po kliknutí na článok v ňom očami vedieť zorientovať a zistiť, či má pre nich význam váš článok si prečítať. Preto potrebuje každý článok podnadpisy. Je to krátky popis myšlienky, ktorú sa ďalej chystáte opísať. Rovnako aj obrázky, ak sú vhodne umiestnené, pomáhajú čitateľovi zorientovať sa v článku.

 

3. Čo písať do perexu, úvodu?

Hneď na začiatku vášho článku je potrebné popísať problém, otázku, ktorú sa chystáte  v článku ozrejmiť. Prečo? Aby sa v ňom čitatelia hneď na úvod našli a povedali si: Áno, presne takto to so mnou je. Článok napíšem v pohode, s nadpisom si neviem rady. Možno úvod rozhodol, že ste sa dočítali až sem.

Aký slovník pri písaní zvoliť? Je lepší slang alebo odborné termíny?

Váš slovník závisí od vašej cieľovej skupiny. Odporúčame teda použiť jazyk vašich zákazníkov, či už v obsahu, alebo v nadpise.

Inak by mal vyzerať jazyk webu, alebo blogu o výžive pre novonarodené bábätká a inak jazyk použitý na webe IT spoločnosti, to je samozrejmé.

TIP: Jednoduchý recept: Hovorte tak, aby vám rozumeli tí, ktorým chcete predávať. Ak občas použijete niekde slangové slovo, nič tým nepokazíte. Nebojte sa toho. Radšej, ako byť príliš dôležitý, formálny, ako za čias pánov námestníkov a súdruhov :-)

Ak to preženiete s odbornými výrazmi

Viete, čo sa stane, keď budete používať príliš odborné termínus technikus?

Určite sa vám stalo, že ste niečo hľadali na internete. Našli ste stránku s tým, čo potrebujete, ale absolútne ste nerozumeli reči ich kmeňa. Nevedeli ste, o čom to točia:-)

Čo ste urobili? Môžem hádať? Odišli ste. Mám pravdu?

Tak presne to sa stane aj v prípade, že vy budete v nadpisoch a obsahu používať slová, ktorým vaši zákazníci nerozumejú. Stratíte ich. Bacha, občas si ani neuvedomujeme, že slová, ktoré používame, nie sú pre našich zákazníkov zrozumiteľné. A škodíme si tým veľmi.

TIP: Rozhodne by ste však mali mať jasno vo vašich kľúčových slovách aj pri písaní nadpisov, aj tvorbe obsahu. Pomôcť vám môže aj Google AdWords Keyword Planner.

Ktorým smerom by ste sa pri tvorbe nadpisov uberať nemali

Presne tak, ako ich píšu bulvárne médiá – teda všeobecné, plné výkričníkov, prípadne ako klišé či konštatujúce polopravdy.

A samozrejme, nemali by obsahovať gramatické chyby:

chybny-nadpis

 

Ako vyzerá dobrý titulok?

Ideálny nadpis by mal mať maximálne 50 znakov. Mal by obsahovať sloveso, číslovku, prídavné mená vyvolávajúce emócie (jedinečný, unikátny, aktuálny, overený …), prípadne aj citát odborníka alebo otázku, na ktorú sa nedá odpovedať NIE.

Napríklad:

  • 5 overených rád ako zvýšiť počet objednávok
  • Naučte sa osloviť zákazníkov lepšie ako konkurencia
  • 10 rád, ako tvoriť texty, ktoré sa budú dobre čítať

1456779652_location-44.png

Tajomstvo chytľavých nadpisov

Pri písaní nadpisov myslite na to, že máte vzbudiť zvedavosť a motivovať čitateľa. Nadpis predáva (váš článok). Preto si vyberajte témy, ktoré zaujímajú vašich zákazníkov a na ktoré hľadajú odpoveď. Ak do nadpisu dokážete občas dostať aj humor, o to lepšie. V každom prípade, minimálne kľúčové slovo si nadpis žiada.

V nadpise iba pošteklite čitateľa, ale neodhaľte všetko. Ak by ste prezradili pointu, s istotou by už nemal dôvod čítať a to nechcete.

Veríme, že najbližšie si po napísaní vášho nového článku na tieto rady spomeniete a pomôžu vám vytvoriť trefný nadpis. Veľa hodnotných nápadov, kreatívy a zásah do čierneho, želáme :-)

Chcete sa o písaní efektívnych textov, kvalitného content marketingu a copywritingu dozvedieť viac?

V ďalšom blogposte vám ukážeme, na čom postaviť obsah vášho webu, či blogu.

 

vlastný web, vlastný eshop, prenájom eshopu, webdizajn, webdesign, vytvoriť vlastný web, vlastný eshop

Tvorba web stránky, vytvorenie web stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Mgr. Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode, na biku, pri dobrej knihe.

Diskusia k článku