Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Monetizácia – stratégia speňažovania online projektov

monetizaciaMonetizácia alebo ľudovo povedané získavanie peňazí. V online svete znamená napr. zarábanie prostredníctvom web stránky, e-shopu. Medzi najčastejšie spôsoby patria PPC alebo kontextová reklama, affiliate marketing alebo zľavové portály, či poskytovanie vybraných služieb zdarma a doplnkových za poplatok.

Na konferencii Marketing Live 2015 prezentoval Pavol Kubán,  CEO & Founder SCR Interactive, Prezident ADMA.sk skúsenosti svojej agentúry SCR v rámci generovania zisku.

SCR pôsobí na slovenskom a španielskom trhu už 9 rokov a svoje služby ponúka do 10 svetových krajín.

Ukážky úspešných kampaní:

monetizácia

Pavol v rámci monetizácie odporúča pracovať s aktívami vašej firmy.

Aktíva, ktoré môžete využiť pre nové produkty alebo služby sú:

  • databáza zákazníkov
  • E-commerce potenciál
  • sieť kamenných predajní
  • vlastný obsah
  • postavenie vašej značky na trhu
  • vaše know-how

Medzi základné biznis modely patria:

  1. Franchise – napr. model Mc Donald´s
  2. Distribúcia jednoho produktu zdarma alebo za nízku cenu, pričom komplementárny produkt je k dispozícii s vysokou maržou – napr. Gilette holiace strojčeky a žiletky, Canon a HP – tlačiarne vs. tonery.
  3. Reklamné formáty – predaj bannerového priestoru, PPC reklama, spravodajské portály.
  4. Brokerage / marketplace model – napr. App Store, kedy si platforma berie províziu z predaja. Predaj tovaru – eBay, prenájom fyzického tovaru, resp. ubytovania –  AirBnB, predaj virtuálneho tovaru – Apple store.
  5. Multilevel marketing – konvertovanie časti zákazníkov na predajcov – Oriflame, Avon, Tupperware, FM kozmetika, Lyoness.
  6. Poskytovanie služieb, produkcia fyzického al. virtuálneho tovaru – predaj koncovému zákazníkovi, distribútorom, sieťam a veľkoobchodníkom, pobočky v konkrétnej krajine.
  7. Distribúcia tovaru a služieb – maloobchodné reťazce – Tesco, Lidl, Kaufland; zameranie na špecifický segment – DM drogérie; privátne nákupné kluby – Big Brands, Fashion Days.
  8. Prenájom fyzického tovaru, služieb alebo virtuálneho tovaru – hotely, hudba, knihy, Spotify, Scribd.
  9. Poskytovanie plnohodnotnej služby zdarma – prémiové funkcionality sú za poplatok, tzv. freemium modely generujú zdarma používateľskú základňu.
  10. Predaj používateľských dát tretej strane – napr. v rámci cielenej reklamy na Facebooku.
  11. Win-win-win alebo Groupon  modely poskytovateľ získava traffic, nákupca zľavu a platforma províziu – zlavomat.sk, zlavadna.sk.
  12. Crowd sourcing model – startup získava financie od malých investorov – napr. prostredníctvom kickstarter.com.
  13. In-app commerce – nákup doplnkov, rozšírení k aplikácii priamo v aplikácii či hre.
  14. Poplatky za zvýraznenie pozície – napr. realitné alebo pracovné portály.
  15. Odomknutie obsahu, resp. funkcionalít na základe predplatného – napr. Piano.
  16. Open Source systémy – napr. na tvorbu web stránky, ak však chcete čokoľvek upraviť, musíte si priplatiť.
  17. tzv. No-frills modely – preprava nízkonákladovými leteckými spoločnosťami – Ryanair.
  18. Poplatky za certifikáciu a verifikáciu – napr. certifikát od nakupujbezpecne.sk.
  19. Affiliate marketing – za províziu poskytujete služby tretej strany.
  20. Model založený na predplatnom – predaj softwérovej služby ako napr. Windows Azure.

 

Nástroje pre tvorbu biznis modelov

Ukážka tvorby biznis modelu pre zákazníka v SCR

tvorba biznis modelu

Aké marketingové nástroje používajú v SCR?

  • Nástroj pre tvorbu marketingovej stratégie – vytvoria brand ideu, unikátny pozicioning a výstup v podobe ekosystému komunikácie a toku používateľov.
  • Nástroj na tvorbu charakteru značky – s jeho pomocou tvoria a definujú jedinečné hodnoty, atribúty a DNS značky. Značka musí mať charakter:
    • CHarizmu – kt. jej dodáva atraktivitu
    • Attitude – konkrétny postoj k životu
    • Role – aký je význam značky, ako sa používa
    • Appeal – čím je značka príťažlivá?
    • Credo – za čím si značka stojí?
    • Thrill – čím je značka vzrušujúca, konkurencieschopná?
    • Emblem – aký je znak značky?
    • ®ight – aká je ochranná známka značky?
  • Nástroj na výpočet návratnosti investícií (ROI) – dôležité je prehľadné grafické stvárnenie na 1 screenshote.
  • Nástroj na zadefinovanie pilierov riešenia a overenie dosahovania stanovených KPI produktu.
  • Nástroj na vytvorenie kompletnej mapy vývoja produktu – definuje a vizualizuje jednotlivé súčasti produktu vyvíjané v časovej postupnosti a konkrétnom čase, aby dokázali zaistiť úspešnosť projektu.
  • Nástroj na definovanie piliérov monetizácie – zdroje príjmov, odhad ich výšky, previazanie na KPI projektu.
  • Nástroj na tvorbu ekosystému – tok používateľov, interakcie, konverzie.

Na záver Pavol Kubán použil citát Thomasa J. Watsona – „Dobrý design je dobrý biznis.“

Preto stavte napr. na najmodernejšiu flat šablónu pre vaše web stránky a e-shopy od BiznisWeb.sk.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať