Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

10 tipov, ako na content marketing

obsahový marketing, 10 tipov pre content marketingObsahový marketing predstavuje tvorbu a prezentovanie užitočného, hodnotného obsahu, ktorý dokáže prilákať a podnietiť ku komunikácii a nákupu cieľových zákazníkov.

Content marketing nie je beh na dlhú trať, ale jeho efekt sa dostaví až po nejakom čase. Patrí síce medzi dlhodobejšie marketingové nástroje, ale prínos je oveľa trvalejší než jednorázová PPC kampaň alebo kampaň na sociálnej sieti.

  Neil Pateil v rozhovore pre Marketing Journal prirovnal fungovanie content marketingu k drogovým dealerom – „rozumejú ponuke a dopytu; vedia, že ich úspech je závislý na kvalite produktu a word-of-mouth; nespoliehajú sa na billboardy ani reklamu v médiách. Keď je ich produkt dobrý, ľudia to šíria ďalej.“ Neil Pateil považuje za najefektívnejšiu formu content marketingu infografiky.  

Prečo by mal byť content marketing aj súčasťou vašej marketingovej stratégie?

Ak plánujete podnikať na internete aj do budúcna, mali by ste o ňom začať minimálne uvažovať. V poslednej dobe je totiž content marketing označovaný aj buzzword-om „nové SEO“. Jeho doménou je, že dokáže priviesť potenciálneho záujemcu na váš web práve vtedy, keď rieši konkrétny problém, resp. hľadá konkrétny produkt alebo službu. Z hľadiska SEO je hodnotný, interesantný a originálny obsah základom úspechu. Navyše, content marketing pomáha:

  • zvyšovať návštevnosť
  • zvyšovať konverzie
  • zlepšovať dôveryhodnosť
  • byť viac Social

10 tipov, ako na úspešný content marketing

sipka1. Ujasnite si prečo, k čomu a s akým cieľom potrebujete content marketing 

Kľúčové by pre vás malo byť zaujatie pozornosti potenciálneho zákazníka do takej miery, že na základe vášho kvalitného obsahu vám poskytne svoj kontakt, s ktorým môžete aj naďalej pracovať. Týmto spôsobom dokážete zabezpečiť, že na váš web smerujú spätné odkazy, že je váš obsah ďalej šírený napr. na sociálnych sieťach alebo ho distribuujete ďalej prostredníctvom e-bookov a pod.

sipka2. Personalizujte!

Segmentujte vašich zákazníkov a ich záujmy. Vytvorte si tzv. persóny so špecifickými charakteristikami a správaním. Persóny predstavujú vašich ideálnych zákazníkov. Snažte sa taktiež identifikovať ich najčastejšie problémy a otázky. Pamätajte, že čím viac persón vytvoríte, tým bude segmentácia presnejšia 🙂 Medzi persóny zaraďte aj používateľov, ktorí využívajú mobilné zariadenia a tablety – obsah preto prispôsobte aj aktuálnym trendom.

sipka3. Aké metriky využijete na meranie účinnosti? Aké sú ukazovatele (ne-)úspechu?

Aj v tomto prípade môžeme len odporučiť Google Analytics. Medzi najpopulárnejšie metriky patria napr.:

  • metriky počtu zdieľaní (sociálne metriky) – počty „To sa mi páči“ na Facebooku, počty  zdieľaní na Twitteri, počty zdieľaní na LinkedIn alebo Plusy na Google+
  • KPI (Key Performance Indicators) pre tvorcov obsahu, ktoré sledujú napr. dobu strávenú na stránke, podiel nových a vracajúcich sa návštevníkov, Bounce Rate, podiel jednostránkových návštev na celkovom počte návštev atď.
  • predajné metriky – ich cieľom je zistiť, ktorý z vytvorených obsahov vám privádza najviac reálnych a platiacich zákazníkov
  • generovanie tzv. leadov – resp. zbieranie kontaktov na potenciálnych klientov je najlepšie realizovať až po tom, čo nejaký váš obsah videli. Patrí sem napr. vyplnenie kontaktných formulárov, prihlásenie k odberu noviniek mailom či RRS kanálu alebo napr. komentovanie na vašom blogu.

 

sipka4. Akým spôsobom budete tvoriť obsah? Aké kanály využijete na jeho šírenie a zdieľanie?

V prvom rade sa musíte opäť zamerať na vašu cieľovú skupinu, ktorej chcete vaše služby či produkty ponúkať. Následne je potrebné zapracovať na tvorbe adekvátneho obsahu. V žiadnom prípade sa neuberajte cestou trápnych klišé v štýle – „Náš produkt je 100% overený a účinný, čo potvrdila aj naša anketa“ 100-krát lepšie je virálne video. Bulvárne nadpisy sa totiž veľmi rýchlo stanú pre vašich potenciálnych klientov odpudivé. Okrem zdieľania obsahu na vašich Facebook stránkach a iných profiloch na sociálnych sieťach, môžete link na váš blogpost zverejniť napr. aj v tématických skupinách. Z kanálov na šírenie vášho obsahu využite napr. aj bookmarking – vybrali.sme.sk alebo linkuj.cz v ČR.

sipka5. Analyzujte!

Sledujte nielen štatistiky vašej kampane, ale samozrejme aj jej výkonnosť. Odsledujte, kedy majú vaše príspevky na sociálnych sieťach najlepší feedback a kedy sú vaši potenciálni zákazníci online. Komunikujte s nimi v reálnom čase.

sipka6. Nevzdávajte sa bez boja!

Spomínaný Neil Pateil tvrdí, že „aby mal content marketing zmysel, je potrebné ho realizovať minimálne 1 rok“. Počiatočný neúspech vás nesmie odradiť. Tvorba obsahu istý čas trvá a vaša snaha podnietiť na základe obsahu konkrétnu akciu taktiež zaberie istý čas.

sipka7. Obsah nie je len text

Využite všetky formáty, aby ste vaše reklamné posolstvo šírili. Svoje miesto má v content marketingu napr. aj video marketing. Obsah na vaše www stránky alebo internetové obchody, či firemné blogy môže byť napr. aj:

  • webinár
  • infografika
  • publikácie na stiahnutie zdarma
  • virálne video atď.

Pri tvorbe obsahu na sociálnych sieťach sa pokúste vyvolať napätie, zabaviť vaše publikum alebo poskytnúť či už reálne, alebo fiktívne know how.

sipka8. Je to investícia!

Podľa Mashable je nutné na content marketing nazerať ako na investíciu, ktorá začne prinášať ovocie zvyčajne po šiestich až deviatich mesiacoch práce.

sipka9. Opakovanie je matka content marketingu

Recyklujte váš obsah! Samozrejme nemám na mysli duplikovanie, ale skôr obrazne povedané parafrázovanie. Váš dlhší blogpost zaoberajúci sa detailne vašim produktom alebo službami môžete rozdeliť do cyklu krátkych videí a pod. Úprava textu vám nezaberie príliš veľa času, nezabudnite ani na jeho aktualizáciu v prípade, že máte k dispozícii nové štúdie atď.

sipka10. Verte si!

Neplatí, že ak nepatríte medzi profesionálov, nezvládnete to. Moderné spôsoby komunikácie vám umožnia stať sa dominantným. Navyše, plno obsahu už určite máte k dispozícii a ani o tom neviete – jedná sa napr. o firemné brožúry, návody na použitie,  fotografie výročných osláv či zamestnancov pri práci a pod.

Zopár content tipov na záver

tipNa vašich e-shopoch detailne popíšte produkty a manipuláciu s nimi. Event. môžete poradiť, ako si vhodný produkt vybrať. Ideálne je zakomponovať aj recenzie produktov či porovnania produktov. Definujte, čím sa odlišujete od konkurencie. V rámci emailového marketingu sa môžete vašich čerstvých zákazníkov po určitej dobe spýtať, ako sú spokojní s vašimi službami alebo zakúpeným výrobkom.

Na vašom blogu môžete zverejniť napr. aj rozhovor s poprednými predstaviteľmi z vašej branže alebo aj so samotnými zákazníkmi.   Na sociálnej sieti vytvorte album vašich spokojných zákazníkov, ktorí práve používajú (alebo majú oblečený) daný produkt. Príp. si najmite bloggera a zapojte ho do činnosti vo vašej firme – výsledkom môže byť blogpost „1 deň vo firme XY“. Vysokú viralitu (ale krátkodobú návštevnosť) dosahujú aj aktuálne kontroverzné témy.

Zdroj:

http://blog.biznisweb.sk/2013/12/newsletter-ako-na-uspesny-content-marketing/

http://blog.biznisweb.sk/2014/03/newsletter-vyuzitie-firemnych-videi-content-marketingu/

http://en.wikipedia.org/wiki/Content_marketing

http://mashable.com/2014/06/23/starting-content-marketing/

http://www.m-journal.cz/cs/aktuality/rozhovor-s-neilem-patelem–content-marketing-bude-nove-seo__s288x10205.html

http://blog.biznisweb.sk/2011/10/chcete-vediet-co-sa-deje-na-vasich-strankach-prave-teraz/

http://contentmarketinginstitute.com/2014/02/optimize-social-media-content-combat-content-shock/

http://adage.com/article/vocus/content-marketing-s-role/292881/

Poznámka: článok bol publikovaný v časopise Manazerskecentrum.sk

vlastný web, vlastný eshop, prenájom eshopu, webdizajn, webdesign, vytvoriť vlastný web, vlastný eshop

Tvorba web stránky, vytvorenie web stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať