Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

O čom je Real Time Bidding

rtb - real time biddingLiz Rutgersson z Periscopix Ltd. z Veľkej Británie prezentovala na konferencii Daily Web 2014 predpovede o Real-Time Biddingu na nasledujúci rok – jej prezentáciu si môžete stiahnuť tu.

Real Time Bidding je technológia umožňujúca nákup reklamných plôch v aukcii - pri zobrazení každej impresie v reálnom čase.

Jedná sa o otvorený ekosystém, v rámci ktorého kupujúci a predávajúci komunikujú prostredníctvom protokolu OpenRTB.

Obrovským pozitívom je cielenie priamo na používateľov. Základom Real Time Biddingu je to, komu sa reklama zobrazí. Jednou z najčastejšie využívaných metód cielenia na používateľov je retargeting.

Zjednodušene by sa dalo povedať, že vďaka RTB nenakupujete reklamný priestor, ale cieľové publikum. Reklamu teda ponúkate tým používateľom, ktorí majú o vaše produkty reálny záujem.

O čom je Real Time Bidding (RTB)?

Ako z prekladu vyplýva, RTB predstavuje predaj bannerovej reklamy v aukcii v reálnom čase.

Ak reklamný systém pri zobrazení stránky nemá priamo predanú reklamu, ponúkne voľnú impresiu Supply Side Platform-e (SSP), kt. usporiada aukciu. SSP ponúkne impresiu Demand Side Platform-e (DSP), kt. slúži inzerentom na nákup reklamy, jedná sa napr. o AdForm, Google DoubleClick Bid Manager, Sociomantic, Crimtan.

Inzerenti si dokážu nastaviť presné pravidlá pre nákup impresií a pokiaľ ponuka SSP zodpovedá požiadavkám niektorého z klientov, DSP ju ponúkne tomu, kto ponúka najvyššiu cenu, resp. najvyššiu výnosnosť. Takýto výber následne DSP pošle SSP a to vyberie najvyššiu ponuku a následne zobrazí jej reklamu.

Interesantné je, že celá aukcia trvá možno 100 milisekúnd a bežný používateľ si nič nevšimne.

Ako funguje RTB sa dozviete aj z nasledovného videa:

Podrobnejšie informácie o RTB nájdete napr. aj na nižšie uvedených portáloch:

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_bidding

http://www.slideshare.net/SearchLaboratory/what-is-realtime-bidding-rtb

http://www.etarget.sk/docs/etarget_rtb_manual.pdf

http://www.slideshare.net/whitehatcz/rtb-co-to-je-a-jak-ho-efektivn-vyuvat-svet-reklamy-rtb-filip-hromek

 

Výhody RTB

  1. CIELENIE – vzhľadom k tomu, že umožňuje cieliť priamo na používateľov, je veľmi efektívna a atraktívna. Nevyhadzujte peniaze zbytočne - vaša reklama sa zobrazí len osobám, ktoré patria do relevantnej cieľovej skupiny. Napr. ten, kto na 3 web stránkach ponúkajúcich elektro hľadá smart tv je pre vás oveľa vhodnejším terčom než ten, kto momentálne hľadá najbližšiu reštauráciu. Impresia takéhoto druhu je síce nákladnejšia, ale v konečnom dôsledku oveľa kvalitnejšia.
  2. DOSAH - cez jedno rozhranie máte prístup do rôznych reklamných sietí, ktoré obsahujú niekoľko miliónov webov – a povedzme si na rovinu web stránky a e-shopy neustále pribúdajú. Napr. v ČR tvoria RTB plochy 70% českého internetu.
  3. TRANSPARENTNOSŤ – kde sa reklama zobrazila si viete skontrolovať okamžite, taktiež máte možnosť nastaviť, na ktorých stránkach sa nemá zobraziť (napr. ak už sú predmetom cielenia v inej kampani alebo s nimi jednoducho nechcete mať nič spoločné).
  4. OPTIMALIZÁCIA – ak nie ste spokojní s návratnosťou investícií (return of investments ROI) okamžite môžete nedostatky korigovať.
  5. CENA – cena za impresiu je pomerne nízka. Na Slovensku sa cena za 1000 zobrazení pohybuje už od 0.15 €, v ČR okolo 6 Kč. Devalvácii reklamných plôch sa dá jednoducho zamedziť nastavením minimálnej požadovanej ceny (tzv. price floors), s kt. sa dá veľmi efektívne pracovať v rámci  Doubleclick AdExchange. Google AdSence takúto možnosť neponúka.
  6. Obrovský potenciál – v zahraničí existuje aj tzv. konzorcium vydavateľov, napr. La Place Media.V našich končinách sa paradoxne využíva len minimálne. Minulý rok však Etarget spustil svoju vlastnú sieť - http://www.etarget.sk/rtb.htm

Ďalšia možnosť je napr.

 

Na čo sa zamerať pri nastavení RTB kampane?

  • podľa vašej cieľovej skupiny si vyberte vhodné DSP – ak sa jedná o menšiu kampaň, zvoľte priamy nákup, ak chystáte väčšiu kampaň, hľadajte RTB systém ako napr. Sociomantic a pod.
  • Preštudujte si pravidlá schvaľovania reklamy – napr. Etarget je v tomto ohľade veľmi “tolerantný”, kreativitu máte kompletne vo svojich rukách, zatiaľ, čo Google AdForm má značné obmedzenia.
  • To, že vyhráva ten, kto platí najviac je síce pravda, ale vo finále sa platí suma za druhú najvyššiu hodnotu.
  • Algoritmy vyhodnocujú výsledky kampane rôzne, dajte si pozor, ak cielite na CPC (cost per click) alebo CPM (cost per mile).
  • Pokiaľ podnikáte v špecifickom obore alebo máte úzke cieľové skupiny, optimalizujte len CPM.
  • Ak zvýšite CPC, znížite CPM.
  • Zistite si, aké dáta DSP systémy zobrazujú – niektoré napr. ponúkajú údaje o videných reklamách, niektoré zobrazujú menej dát. Pre vás sú nepochybne zaujímavé dáta o post-impression konverziách, o tom, či používatelia reklamu naozaj videli alebo nie (bannery sa niekedy síce načítajú, ale používateľ k nim nedoscrolluje).
  • Berte na vedomie, že v budúcnosti budú dominovať aj mobilné RTB kampane.

 

real-time-biddingAko každá kampaň, aj RTB si vyžaduje, aby sa jej niekto venoval. Najlepšie na full-time. Preto, ak nemáte človeka, kt. by túto prácu zastal, zverte sa radšej do rúk profesionálom. Je síce jednoduché kampaň založiť a “nejako” nastaviť, ale dosiahnuť potrebné výsledky nedokáže bez vašej pomoci.

Tento reklamný formát využívajú predovšetkým väčšie korporácie, kt. nepostačuje AdWords reklamný priestor, resp. remarketingový potenciál v AdWords.

Ak vám už RTB kampaň funguje, nezabudnite, že tvorí len časť úspechu. Návštevníkom, ktorých privediete na váš web, by ste mali ponúknuť atraktívny obsah, aby sa transformácia na zákazníka podarila na 100%.

Ponúknite im preto interakciu – vďaka ktorej začnú po vašom produkte túžiť, priamo si ho kúpia, alebo sa jednoducho zoznámia s vašou ponukou. Stačí, ak stavíte na gamifikáciu, súťaž, video, newsletter, kontaktný formulár alebo len pridanie medzi fanúšikov na Facebooku.

 

Zdroj:

http://digiday.com/platforms/what-is-real-time-bidding/

http://www.businessinsider.com/rtb-or-real-time-bidding-is-the-future-2013-9

http://blog.better-marketing.cz/tipy-a-triky-pro-nastaveni-a-optimalizaci-rtb-aktivit/

 

vlastný web, vlastný eshop, prenájom eshopu, webdizajn, webdesign, vytvoriť vlastný web, vlastný eshop

Tvorba web stránky, vytvorenie web stránky

 

 

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku