Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Zápisky z konferencie Daily Web 2014 – 1.časť

Ako partneri sme sa minulý týždeň zúčastnili konferencie Daily Web 2014 v Bratislave. Fotogalériu nájdete tu.

Pre tých z vás, ktorí sa z rôznych príčin konferencie nemohli zúčastniť, sme sa rozhodli sprístupniť aspoň naše „interné zápisky“ 🙂 a priblížiť vám tak prezentácie, ako vždy kvalitných, domácich či zahraničných speakrov.

Program bol naozaj nabitý, prezentácie prebiehali aj v 3 sálach naraz a mala som problém vybrať si tú svoju TOP, na kt. som sa chcela aj fyzicky zúčastniť.

webdesign, webdizajn - výber správnej typografie pre web stránky, typografia pre eshop

Martin Jenča – Creative Director Milk Studio s.r.o.

Jednou z najzaujímavejších bola podľa mňa „Ako sa obliecť do písma.  Vybrať si správne písmo je ako dobre sa obliecť. Oboje je neoddeliteľnou súčasťou vašej (vizuálnej) identity“ od sympaťáka Martina Jenču z Milk Studio, s.r.o., kt. stojí napr. za kampaňami pre festival Bažant Pohoda alebo za redesignom vizuálu STV1 a STV2.

Na úvod treba podotknúť, že webdesign treba tvoriť pre používateľov, nie pre vašu alebo grafikovu satisfakciu. Preto je určite na mieste aj A/B testovanie nových webdizajn prvkov či celej grafickej šablóny.

Ako vybrať správne písmo pre váš vlastný web alebo vlastný eshop?

V prvom rade si vyberte druh písma, ktoré vás bude reprezentovať – ak sa vám nepozdáva žiadny z bežných fontov, k dispozícii máte napr. aj typografické banky:

Rovnaký postup platí aj v prípade, že navrhujete webdizajn pre responzívny web alebo mobilnú aplikáciu.

Vhodne zvolená typografia pomáha definovať váš brand, vašu firemnú identitu, rovnako ako napr. „korporátne farby“. A to ako v online priestore, tak aj v offline. Martin veľmi pekne ilustroval, ako to funguje s obalom tyčinky Snickers – je jedno, aký nápis bude na obale, aj tak všetci vieme, že je to Snickers. Rovnako je vám to jasné aj pri pohľade na tento recept: snickers

Hneď viete, že sa jedná o domácu alternatívu Snickers.

Webdizajn navrhujete pre používateľa, nie pre konkrétny typ zariadenia! Preto aj písmo vyberajte pre samotného čitateľa.

Pätkové alebo bezpätkové písmo? Čo kapitálky? Akú veľkosť písma zvoliť?

Odborník Martin Jenča tvrdí, že je vhodná zlatá stredná cesta – teda kombinácia napr. SERIF a SANS: webdizajn - typografia pre web stránky         webdesign - typografia pre eshop

Napr. pre nadpisy pätkové písmo a pre samotný  text bezpätkové písmo.

Nedržte sa dlho zaužívanej fámy, že dôležitú informáciu treba zvýrazniť kapitálkami! Opak je pravdou – verzálky dokonca znižujú rýchlosť čítania:

webdizajn - úprava textu na web stránke

A aká je optimálna je veľkosť fontu? –  16px.

Na riadok je ideálny počet znakov 45 – 75.   Ako Martin uvádza vo svojej prezentácii: „Webdesign je z 95% o typografii.“ Typografiu na vašom webe môžeme prirovnať k štýlu obliekania.

Ako teda vytvárať www stránky v súlade s ideálnou typografiou?

1. Okrem výberu vhodného písma si nezabudnite otestovať aj znaky špecifické pre strednú Európu  – najväčší problém býva napr. s „č“ a „š“.

2. Veľkosť písma a hierarchia jasne definujú, ktoré informácie sú podstatné a tak pomáhajú urýchliť proces čítania.

3. Dodržujte medzery a dĺžky riadkov, ktoré text zatraktívnia a taktiež pomáhajú zachovať dobrú čitateľnosť.

4. Kontrast na webe alebo mobilnej responzívnej verzii – informácie, ktoré obsahujú vaše web stránky musia byť dobre čitateľné aj pre ľudí so zhoršeným videním alebo v situáciách, kedy na monitor či mobilné zariadenie svieti slnečné žiarenie a pod. To všetko dokáže ovplyvniť kontrast medzi textom a pozadím textu. Veľmi zle sa napríklad vstrebáva reklamné posolstvo bielym písmom na šedom podklade.

vlastný web, vlastný eshop, prenájom eshopu, webdizajn, webdesign, vytvoriť vlastný web, vlastný eshop

Tvorba web stránky, vytvorenie web stránky

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať