Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Vieme, aké to je, keď začínate podnikať – rozhovor s Petrom Polakovičom

tvorba web stránky, založenie eshopuZačínate s online biznisom? Už viete, či zvolíte prenájom eshopu alebo eshop na mieru, resp.  vlastný web?

Peter Polakovič, konateľ IRISOFT, s.r.o a IRISOFT SYSTEMS, s.r.o., v rozhovore s Jiřím Rozteckým pre mladypodnikatel.cz rozpráva aj o výhodách, ktoré prináša prenájom eshopu alebo vytvorenie web stránky od .

 

  • Vždy, keď robím rozhovory s tvorcami e-shopových riešení, tak sa pýtam na niekoľko rovnakých otázok. V čom ste iní než tí ostatní?

Čerpáme z niekoľkoročných skúseností. Presne vieme, aké je to, keď človek začína podnikať. Poznáme jeho aktuálne potreby a problémy. Všetkým sme si prešli. Byznysweb bol prvou službou na vytváranie internetových obchodov v ČR a na Slovensku.

Dnes patríme medzi leadrov v oblasti mobilnej responzívnej verzie a mobilnej aplikácie. Prostredníctvom našej Flox app pre iOS a OS Android si stránky vytvoríte alebo pohodlne spravujete aj cez mobilné zariadenie.

Sledujeme trendy a náš CMS systém Flox neustále inovujeme. Našim zákazníkom sa snažíme ponúknuť nielen kvalitný, pravidelne aktualizovaný a moderný redakčný systém, ale aj cenné informácie či už prostredníctvom supportu, na našom blogu, alebo v pravidelných newsletteroch, príp. na našich školeniach.

Samozrejmosťou je možnosť vyskúšať si ByznysWeb.cz zdarma.

  • Prečo máte práve tieto výhody? Myslíte si, že sú pre používateľov dôležité?

Keď sme pred dvoma rokmi spúštali mobilnú responzívnu verziu, majitelia www stránok a e-shopov nepovažovali prístupy z mobilných zariadení za dôležité pre rozvoj podnikania. V súčasnosti je táto otázka prioritou č.1.

Skúste si naše appky, máme verziu pre iOS a zvlášť verziu pre Android. Cestujete a jedným klikom na appku vidíte, že Vám prišlo 10 nových objednávok, nie je to super?

Pracujeme najmä na funkciách, ktoré pri podnikaní na internete majú zmysel. Za tých 11 rokov, čo vytvárame web stránky a internetové obchody, už vieme dobre vycítiť aká funkcia má alebo nemá význam.

  • Na aké eshopy ste zameraní? Zvládnete veľké i malé?

Áno, zvládame malé aj veľké eshopy. Pred dvoma rokmi sme spustili úplne novú verziu ByznysWeb.cz. Uvedomili sme si, že technológie išli tak ďaleko, že najlepšie bude začať od začiatku. Vyvinuli sme nový CMS systém pod názvom Flox 2. Vďaka cloud webhostingu zvládneme prevádzku web stránok či eshopu akejkoľvek vysokej návštevnosti.

Čo sa týka počtu produktov, máme niekoľko desiatok eshopov nad 40-tisíc produktov a zopár nad 120-tisíc produktov.

V ČR prevádzkujeme napr. cyklistické e-shopy napojené na sklad dodávateľa, kt. sa automaticky, každý deň aktualizujú a dopĺňajú nové produkty, či obrázky k produktom – napr. eshop.cykloart.cz. Zároveň sme administrátorom ponechali aj možnosť variabilne s obsahom cyklowebov pracovať – môžu sa rozhodnúť spravovať produkty samostatne alebo len niektoré atribúty, príp. ponechať všetko na update. Sú to vlastne e-shopy na mieru v Closed Source CMS.

Väčšina našich klientov prevádzkuje menšie e-shopy, ako napr. www.spinkylinky.cz či www.hopsej.cz.

Viac referencií nájdete na – http://www.byznysweb.cz/reference.

Aj vo Flox 1 nájdeme rozsahovo podobné projekty – napr. www.water-fall.cz, tapetymetroflorenc.cz.

  • Ako takých klientov oslovujete?

Klasicky, cez sociálne siete, Google, Seznam, články, kde sa o nás píše. Ale najviac klientov k nám príde cez referencie – klientovi sa páči web, ktorý je vytvorený v ByznysWebe a zvolí si nás. Alebo vidí, že v Google sú na prvej stránke výsledkov vyhľadávania 3-4 “naše” eshopy, otestuje si nás a overí si, že tomu asi rozumieme :). 

  • Pomáhá vám v tom affiliate? Aké podmienky vlastne “affilákom” ponúkate?

Affiliate ponúkame, ale zatiaľ sme cez affiliate predali len zopár internetových obchodov, nie je to zatiaľ pre nás dôležité. Ale dúfam, že to porastie :). Viac sa záujemci o náš affil.program dočítajú na našom webe – http://www.byznysweb.cz/affiliate-program.

  • Čo rozhoduje o úspechu Vašich klientov? S čím najviac bojují klienti ByznysWebu na začiatku internetového podnikania?

Vážim si ľudí, ktorí sa pustia do podnikania. Chce to najmä odvahu a veľkú pracovitosť. Stretol som sa aj s názorom, že podnikanie znamená môcť si vybrať, ktorých 12 hodín cez deň budete pracovať. :)

Prvé roky podnikania to chce veľa času, my sme v podstate pracovali stále – či bol večer, alebo víkend, samozrejme neskôr sa už dá dodržiavať presnejšia pracovná doba. :)

  • Ako dlho ste to tak robili?

cca 3-4 roky. Ale aj teraz, ak treba potiahnuť dlhšie alebo dokončiť nejaký projekt, nájdem si chvíľu, keď náš drobec Dominik spinká a venujem sa samovzdelávaniu, webinárom alebo napr. vyhodnocovaniu efektivity reklamných kampaní.

Zastávam názor, že človek musí na sebe neustále pracovať, stále sa dá nájsť niečo, v čom sa chcete zlepšiť :)

  • Čo nápad?

Podnikateľský nápad je problém. 10 rokov dozadu nebol tak obsadený trh a rozhodovalo len to, že ste mali odvahu spustiť internetový obchod. Teraz je veľa segmentov trhu veľmi obsadených, ale ak vám to páli, presadíte sa. A najmä, ak podnikateľský zámer nie je dobrý, zvyčajne po čase prídete na to, čo zmeniť.

  • To je to tak jednoduché? Zmeniť obor asi nie je len tak…

Mal som na mysli skôr to, že napr. s odstupom času dokážete vyhodnotiť vašu online marketingovú stratégiu a do budúcna si nezaplatíte registráciu v 1000 katalógových vyhľadávačoch alebo neobjednáte doplnkovú službu len preto, že vám ju poradil fundovaný odborník a vy na ňu reálne nemáte.

V praxi som sa stretol s prípadmi, kedy klienti investovali väčšinu svojho času a financií do webdesignu, kt. bol podľa nich základom úspechu. Pritom nemali jasno v tom, čo ich zákazníci naozaj potrebujú – nepoznali svoju cieľovú skupinu. Miesto analýz riešili, či má mať banner o 1px hrubšie orámovanie a podobné malichernosti.

  • A čo chyby?

Tiež sa veľakrát stretávam s tým, že sa klienti boja urobiť chybu. Chyby nie sú podstatné, chyby sa stávajú a dá sa z nich veľmi dobre poučiť. V školách nás celý život hodnotia podľa chýb, urobil si chybu, joj to je hrozné, dostaneš zlú známku. Ale tak to v reálnom živote nefunguje. Školy nás deformujú a potom sa bojíme podnikať, aby sme neurobili chybu.

Klienti sa ma stále pýtajú – mám investovať do tohoto porovnávača, využiť túto reklamu? Vždy hovorím – skúste to, samozrejme, musíte merať efektivitu reklamy, vyskúšať a vyhodnotiť. A keď urobíte chybu, veď o tom je život. Možno to nevyjde ani na druhý, tretíkrát, ale na štvrtýkrát objavíte taký zdroj zákazníkov, že Vám budú všetci závidieť.

Často chýba kreatívny prístup. Školy nás len učia – nabiflite sa text, choďte podľa neho, ale podnikanie je o kreativite, problémy nemajú len jedno riešenie, treba výmýšlať, hľadať rôzne nápady.

biznisweb.sk - webové stránky alebo vlastný eshop

  • Ovplyvňuje úspech Vašich klientov aj niečo ďalšie, čo napríklad nedokážu tak dobre ovplyvniť?

Čo na rozvoj online podnikania vplýva sú aj kroky vlády. Vidno to na našich klientoch zo Slovenska. Za posledný rok vláda hádže podnikateľom nezmyselné polená pod nohy v podobe novej legislatívy ako ochrana osobných údajov, ochrana spotrebiteľov, pri štarte podnikania Vás “potešia” daňové licencie. Podnikateľ musí venovať viac času nezmyslom ako podnikaniu. Všetko sa dá prekonať, mne aj našim klientom s tým pomáha šikovná kolegyňa.

  • Majú to na Slovensku ťažšie ako v Česku?

V poslednej dobe prichádzam na to, že už asi aj áno. Kedysi boli šance vyrovnanejšie. Ešteže náš nový prezident má snahu podporovať podnikateľov nielen na domácom, ale aj zahraničnom trhu. Snáď sa niečo zmení k lepšiemu a tých byrokratických absurdít bude menej. 

  • Na vašich stránkach píšete, že ste najpokročilejší systém na trhu. Podľa čoho tak súdite?

Veľa funkcií sme spustili vôbec ako prví na trhu, napríklad mobilnú responzivnú verziu, vlastné mobilné aplikácie alebo reálny cloud. Ak niekto spustil responzívnu šablónu pred 3 mesiacmi, my už máme 2 roky náskok. Ak niekto tvrdí, že tvrdo pracuje na zavedení cloudu, my už sme integrovali druhú generáciu cloudu.

  • A je responzívna verzia dôležitá naozaj pre všetky e-shopy?

Z pohľadu odborníka jednoznačne áno. V štatistikách návštevnosti našich zákazníkov vidíme prístupy z mobilných zariadení napr. aj na weboch, kt. predávajú nábytkové kovanie či vodovodné batérie, ale napr. aj farbu na fasádu. Toto číslo rastie v niektorých odvetviach podnikania pomaly, v iných stúpa rapídnejšie.

Ďalším faktorom, ktorý nahráva responzívnej verzii do karát, je rastúci počet používateľov mobilných zariadení – tablet vám dnes dajú pri kúpe televízie či nového mobilu, smartphony sú bežnou súčasťou nášho života. Určite aj vy poznáte vo svojom okolí rodičov po 50-tke, ktorí “zdedili” tablet alebo smartphone a objavili pozitíva nakupovania na internete. Samozrejme, nie je to rovnaké v každom kraji alebo meste.

Ale, ak chce e-shop udržať krok s aktuálnym trendom, responzívna mobilná šablóna k webu jednoducho patrí.

  • Tiež ma vždy zaujíma, čo Vás k vývoju tak náročného systému motivovalo?

Pred 15 rokmi som sa spoznal s kolegom Jurajom Bystrickým. Ako mladých zanietených počítačových nadšencov nás neskutočne iritovala slimačia rýchlosť internetu, o cene nehovoriac. A tak sme si jedného dňa povedali, že toho máme dosť a nebudeme sa len tak nečinne prizerať, ako nás zdierajú.

Začali sme “rebelovať” v rámci protestných akcií v roku 2002. Chceli sme dosiahnuť jednoznačne zníženie ceny a zavedenie rýchlejšej technológie slovenského internetu. Rovnakých nadšencov sme oslovovali a združovali prostredníctvom webu inet.sk, ktorý bol zároveň našim prvým webom, neskôr sa z neho stal populárny IT denník. Stáli sme taktiež za združením na podporu internetizácie Slovenska – Internet pre všetkých.

A myšlienka na vytvorenie redakčného systému sa zrodila paralelne s administrovaním inet.sk. Uvedomili sme si, že ak sa chceme pohnúť ďalej, potrebujeme vlatný publikačný systém.

Na rozdiel od našich rovesníkov sme nechodili po podnikoch ani na rande, ale všetok čas sme venovali prvej verzii Flox-a, ktorá bola 1.9.2002 úspešne implementovaná na inet.sk.

Na systéme sme ďalej pracovali a vyvíjali nové funkcionality, ktoré sme považovali za dôležité pre samotných zákazníkov a ktorými by sme zároveň aj odlíšili od konkurentov.

A tak v roku 2003 mohli s Flox-om pracovať prví klienti.

Peter Polakovič

Peter Polakovič s rodinou

  • Ako pri vývoji postupujete? Uvádzate, že vychádzate zo skúseností s viac ako 3000 používateľmi…

Reálne tých používateľov, resp.web stránok a eshopov bolo niekoľkonásobne viac, ale viac ako 3000 je ich aktívnych.

Našu zákaznícku platformu tvoria rôzne národnosti, klienti s rôznymi potrebami, preto sme ich postrehy, nápady a požiadavky zaznamenávali a s našim teamom programátorov sme sa snažili maximálne im vyjsť v ústrety – nielen voľbou pokrokového cloud webhostingu, ale najmä samotnou funkcionalitou a variabilitou CMS Flox 2.

S každým novým updatom sa spája otestovanie funkcionality nielen našimi pracovníkmi, ale následne aj vybraným okruhom našich zákazníkov.

Ak si náhodou nie sme istí, feedback od zákazníkov, či A/B testovanie nám vždy ukážu tú správnu cestu.

  • Koľko ľudí sa na vývoji systému podieľa? A čo sú to za ľudia?

Sme 2 konatelia, ja sa popri školeniach a prácach na vývoji systému venujem s kolegyňou aj reklamným kampaniam a SEO. Juraj pôsobí ako hlavný programátor, ktorý manažuje prácu ďalších 5 programátorov. Postrehy a pripomienky našich zákazníkov zaznamenávajú 8 kolegovia na supporte, ktorí zároveň aj nové funkcionality testujú a ako prví pripomienkujú. Manželka Janka je naším obchodným reprezentantom a tiež školí klientov. Dalo by sa povedať, že Flox 2.0 má 17 rodičov :D.

Ďalej do nášho teamu patria ešte 2 grafici.

  • Aké sú podľa vás najväčšie nedostatky konkurenčných systémov?

Väčšina konkurenčných systémov je vyvíjaná na kolene, jeden človek robí celý vývoj, robí marketing, obchod, účtovníctvo, vystavuje faktúry, stará sa o firemný web a robí aj zákaznícku podporu, ale navonok sa tvári ako veľká firma s množstvom oddelení. Potom sa ten človek zbalí a ide robiť niečo iné. Za tých 11 rokov nám už veľa klientov odišlo k takýmto “firmám” a po roku sa vrátili.

Máme partnerov, ktorí by síce mohli spolupracovať s takýmito firmami, ale povedia mi, že my už sme tu dlho, nikam neodídeme a majú istotu dlhodobej spoluprácie.

Ale samozrejme sú na trhu aj systémy kvalitné, zväčša drahšie. Tam nás odlišuje najmä schopnosť orientovať sa na funkcie, ktoré prinesú klientom reálny úžitok. a nevyvíjame nezmysly a aj to že mi sme veľa funkcií mali skôr.

Konkurenčné systémy v ČR a v SR veľmi nesledujeme, skôr je nám niekedy vtipné ako sa ohlasujú novinky, ktoré sú u nás už 4 roky samozrejmosťou. Inšpirujú nás podobné systémy v zahraničí, to je iný svet. 

  • Ako sa ale zvládnete tak poctivo starať o všetkých 3000 aktívnych klientov? To sa predsa nedá. Alebo áno?

Pokiaľ máte v tíme šikovných ľudí, všetko sa dá :)

Veľa práce nám uľahčia návody na prácu s CMS Flox 2.0, SEO optimalizáciu alebo odpovede na najčastejšie otázky. Máme najpodrobnejšie návody na tvorbu www stránok a internetových obchodov, presvedčte sa – http://www.byznysweb.cz/faq. Množstvo dobrých rád máme v samostatnej sekcii, kde radíme ako na podnikanie na internete, ako na internetový marketing – http://www.byznysweb.cz/faq?category=144.

Všetci presne vieme, aká je naša úloha, kto je za čo zodpovedný a čo kto s kým riešil.

Našli sme si skvelý systém na riešenie supportu, kt. nám tiež výrazne pomáha zrýchliť odpovedanie na jednotlivé tasky.

  • Vaše riešenie je postavené na cloud hostingu. Čo to znamená a aké to prináša používateľom výhody?

Znamená to menej výpadkov. :) Videli sme, že je to trend, tak sme naskočili. S cloudom je menej starostí, dostupnosť je 99,9%, ak nastane problém, rýchlejšie sa rieši. Napríklad, keď potrebujeme navýšiť výkon, na klasickom serveri to môže trvať týždne, na cloude to netrvá nič, výkon je automaticky navýšený.

E-shopy a www stránky našich klientov sú preto dostupné 24/7.

  • Dosť ma zaujalo, že pre vašich používateľov ponúkate viac ako 500 designov. Prečo ich ponúkate toľko a ako ich vytvárate? Sú všetky stavané rovnako?

Sami si môžete vytvoriť v podstate nekonečné množstvo variánt dizajnov. Tých 500 dizajnov sú vlastne rôzne predpripravené hlavičky s farebne zladeným pozadím a príp. bočnými stĺpcami. Pripravovali sme ich na základe požiadaviek.

Ponúkame defaultne grafické šablóny z tématických oblastí – napr. sviatky, dovolenky, autá, architektúra, biznis a podnikanie, poľnohospodárstvo, vzdelanie, zdravie a krása, príroda atď.

Rozhodli sme sa ich ponúkať toľko práve preto, aby sme pomohli klientom minimalizovať prvotné náklady na www stránky a internetové obchody. Veľa našich klientov nám prezentovalo konkurenčné návrhy na tvorbu webu s predraženým grafickým designom v desatkach či stovkách tisícov Kč. A práve táto položka v kalkulácii bola často hlavným faktorom, prečo sa rozhodli pre nás. Akonáhle si web “na seba zarobil”, mohli si dovoliť aj tvorbu unikátnej grafickej šablóny.

  • Čo je možno ale ešte zaujímavejšie, vaši používatelia môžu platiť v bitcoinoch. Čo bolo dôvodom k spusteniu tejto funkcie?

Opäť sme sa nechali inšpirovať zahraničným trendom, o zavedení bitcoin transakcií dlhšie uvažoval napr. aj PayPal a teraz začal s aktívnym testovaním.

Zavedenie Bitcoinu medzi platobné možnosti je našou ďalšou konkurenčnou výhodou:

  • poplatky za platbu su minimálne (neplatíte nič alebo len tisíciny BTC)

  • Slovensko bolo prvou krajinou EÚ, kt. mala bankomat na BTC

  • mnoho mladých ľudí sa získavaniu bitcoinov venuje aj v našich zemepisných šírkach, tak prečo by nimi nemohli platiť napr. za svoje prezentačné stránky či e-shopy?

  • Je používateľmi využívaná?

Zatiaľ veľmi nie, celkový počet transakcií sa blíži k 20 a jedná sa predovšetkým o zákazníkov z USA.

  • Chystáte sa do budúcna pridávať ďalšie funkcie?

Jednoznačne áno, už teraz máme pripravených pár skvelých noviniek, ktoré v rámci updatov našim klientom ponúkneme možno už pod vianočný stromček :) 

  • Váš eshop ponákate do Česka i na Slovensko. Dokážete obe krajiny nejako porovnať, napríklad z hľadiska nárokov používateľov, prispôsobeniu trhu danej krajiny atď.?

Česká republika je viac vpredu, o cca 2 roky skôr prebehlo čistenie trhu. Myslím tým zanikanie eshopov, s ktorými to ich majitelia nemysleli vážne, nevenovali sa im.

Tiež v Českej republike je vyššia konkurencia medzi kvalitnými eshopovými systémami. Na Slovensku je asi len 1 firma, čo má úroveň, v Prahe sú aspoň 3.

Čo sa týka používateľov, tak nároky sú približne rovnaké.

Aj vekový priemer zákazníkov je porovnateľný.

Čo nás veľmi teší je, že v oboch republikách volia naše e-shopové riešenie nielen začínajúci podnikatelia, ale aj stabilné firmy, ktoré sa rozhodli pre zmenu a chcú udržať krok s dobou.

  • A z ktorého štátu máte viac klientov?

V Českej republike aj na Slovensku je to cca rovnaky počet zákazníkov. Na Slovensku sme asi jednotka na trhu a v Česku v prvej trojke.

Poznámka: článok bol publikovaný na portáli MladýPodnikatel.cz

avatar
Autor: BiznisWeb.sk Tvorba webstránky a e-shopu s moderným a responzívnym dizajnom vo vlastnom redakčnom systéme Flox 3. Vytvorte si web či eshop zdarma.

Diskusia k článku