Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako založiť e-shop alebo ako začať podnikať na internete

jak-zalozit-eshopMáte už dosť stresov v práci a premýšľate nad založením internetového obchodu? Nebyť otrokom času a začať robiť niečo, čo vás bude baviť?

Ako teda začať a v akej oblasti podnikať?

Pamätáte si brainstormingové aktivity zo školských čias? Siahnite po nich aj dnes! Jednoducho si spíšte všetky vaše nápady, nezatracujte ani jeden z nich. Po pár dňoch sa k zoznamu znovu vráťte a prehodnoťte jednotlivé body. Google a sociálne siete vám pri rozhodovaní môžu pomôcť. Snažte sa dohľadať, či v danom odvetví existuje konkurencia, aké produkty a služby konkurencie sa predávajú najviac, ako fanúšikovia konkurenciu prijímajú a hodnotia atď.

questionPoložte si 3 základné otázky:

      1. ČO? – čo chcete ponúkať, predávať na internete? Služby alebo produkty?
      2. AKO? – akým spôsobom budete tovar alebo služby vyrábať, distribuovať, prezentovať?
      3. PRE KOHO? – akí ľudia budú tvoriť vašu zákaznícku platformu?

Ak nemáte v odpovediach na tieto otázky jasno, urobte si prieskum v regióne, v ktorom chcete podnikať. Následne sa rozhodnite, akú formu podnikania zvolíte – živnosť alebo s.r.o. Podľa toho si viete predbežne určiť vstupný kapitál. Počítajte s tým, že váš biznis nemusí byť hneď úspešný a výnosný, preto je dobré pripraviť si železnú rezervu, napr. na pol roka dopredu. Rozhodnúť sa, v akom odvetví budete podnikať, nemusí byť pre vás žiadny problém. Podnikať môžete začať v oblasti:

  • v ktorej dlhé roky pôsobíte – dravá rivalita medzi pôvodným zamestnávateľom a ex-zamestnancom je často veľmi dobrým hnacím motorom
  • ktorá je vaším koníčkom – ideálny prípad
  • ktorá ponúka výzvy a príležitosti – napr. distribútor konkrétnej spoločnosti v novej krajine alebo prezentácia vlastného patentovaného výrobku
  • v  ktorej už podniká konkurencia, ale Vy ste našli spôsob, ako by sa dala vylepšiť
  • v rámci affiliate marketingu alebo franchisingu

Tvorba www stránky/e-shopu

Prvým krokom, v rámci vašej prezentácie na internete, je vytvorenie e-shopu alebo webstránky. V dnešnej dobe máte možnosť výberu. Ale neunáhlite sa a poskytovateľa webu si starostlivo vyberte! Vytvoriť webstránku či e-shop si dokážete prostredníctvom prenájmu redakčného systému aj sami. Alebo si môžete nechať vytvoriť web na mieru. Pre začínajúcich podnikateľov je oveľa efektívnejšie a finančne menej náročné, ak zvolia práve prenájom redakčného systému. Hlavnou výhodou je možnosť stránky administrovať. Ďalšou výhodou sú pravidelné aktualizácie, inovácie, technická podpora a grafická šablóna zdarma. Redakčný systém máte možnosť si otestovať na niekoľko dní zdarma, kým hotový e-shop môžete v prípade nespokojnosti len reklamovať a čakať na nápravu.   Ak sa stále neviete rozhodnúť, ktorou cestou sa vybrať, zosumarizujte si vaše požiadavky na webstránku a nechajte si vypracovať viacero kalkulácií. Popritom zistíte, ako rýchlo a kvalitne reaguje technická podpora. Nehanbite sa a pýtajte sa, ak vám nie je niečo jasné.

Kvalitný a prehľadný web a obsah

Pri tvorbe www stránky sa držte jednoduchého pravidla: „Menej je niekedy viac!“ Vaše web stránky by samozrejme mali obsahovať čo najviac informácií o vás, vašej firme, vašich produktoch, ale nikde nie je napísané, že musia byť uvedené hneď na titulnej stránke. Úvodná stránka webu by mala byť logicky usporiadaná, prehľadná, optimalizovaná pre vyhľadávače a samozrejme mala by obsahovať základné informácie o tom, kto ste a čo ponúkate.

Kvalitný a použiteľný webdesign

responzívny webdizajnUrčite ste už aj vy zažili situáciu, kedy ste pri surfovaní na internete narazili na web, ktorého „dizajn“ (ak to tak môžeme smelo nazvať) vám vyrazil dych. Uprostred hlavičky sa na vás „usmieval“ krikľavý, na kolene vyrobený banner s akciou alebo na vás z textu „vykúkali“ červené písmená informujúce o blížiacom sa výpredaji. Je potrebné uvedomiť si, že webdizajn vás najlepšie reprezentuje. Preto, ak nemáte skúsenosti s tvorbou grafickej šablóny, mali by ste svoj projekt zveriť do rúk odborníkom. Skúsený webdizajnér vám poradí a navrhne najlepšie rozmiestnenie jednotlivých prvkov na webe. Aktuálnym trendom sú responzívne, flatové šablóny. V súvislosti s rastúcim trendom mobilných používateľov je nevyhnutné, aby váš web a e-shop boli prispôsobené aj pre mobily a tablety.

Reklama na internete

Medzi základné nástroje online marketingovej komunikácie patria:

1. PPC reklama – Pay Per Click reklama by sa dala rozdeliť na 3 základné kategórie:

  • klasická PPC reklama, kedy platíte za kliknutie na konkrétne kľúčové slová. Môžete využiť PPC reklamu v Google, na Facebooku alebo v prípade, že podnikáte v ČR aj na Seznam.cz.
  • PPC reklama cielená na záujmy – cielite na návštevníkov konkrétnej sekcie vašej webstránky a eshopu
  • iné PPC reklamy podľa rôznych cielení – napr. podľa veku, pohlavia, regiónu …

 

2. Remarketing – používateľom, ktorí navštívili vaše stránky sa neustále „pripomínate“ – napr. pri vyhľadávaní na internete, čítaní správ atď. sa im zobrazí produkt, ktorý si na vašich stránkach pozerali, ale nekúpili. Týmto spôsobom ostávate v povedomí návštevníka a motivujete ho k opätovnej návšteve vášho webu. Výhodou je, že finančné nároky na získanie zákazníkov sú nízke. Najvhodnejšie je kombinovať remarketingovú reklamu s PPC reklamou cielenou na konkrétne záujmy používateľov.

3. Porovnávače cien – keďže trendom nakupovania na internete je vyhľadať si všetky dostupné informácie pred samotným nákupom, využite porovnávače cien ako jeden z ďalších zdrojov informácií o vašich produktoch. Trik pre lepšie parsovanie produktov v porovnávačoch je okrem validného XML feedu aj použitie kľúčového slova v názve produktu a krátkom popise produktu.

4. Newslettre, emailing – tento marketingový nástroj je väčšinou podceňovaný, pritom, ak zvolíte pútavý design, formu (napr. HTML newsletter) a samozrejme hodnotný obsah, máte vyhrané. V rámci pravidelného mailingu informujte svojich zákazníkov o pripravovaných akciách, novinkách. výpredajoch …

5. SEO – optimalizácia pre vyhľadávače. Obsah vášho webu by mal byť tvorený predovšetkým pre návštevníkov a nie pre roboty, preto kľúčové slová, meta tagy, popisy stránok pre vyhľadávače používajte na vhodných miestach. Podstatou úspechu je kvalitný a hodnotný obsah.

6. Blog – ak prichádzate na trh s novinkou, určite je vhodné, aby ste v rámci SEO skúsili aj blogovanie. Pravidelné blogposty o výhodách vašich produktov alebo služieb zvýšia vyhľadateľnosť vášho webu.

7. Mobilná reklama, mobilná verzia eshopu a webstránky – nezaspite na vavrínoch a držte sa trendov! Počet objednávok z mobilných zariadení rapidným spôsobom stúpa už aj a Slovensku.

8. Bannerová reklama – v rámci Google AdWords alebo špecializovaných sietí ako AdGuru alebo web2media.

9. Videoreklama – reklama na Youtube.com.

10. Affiliate – programy pre Affiliate marketing sú napr. Post Affiliate Pro alebo Affilbox.cz.

11. Sociálne siete – zo sociálnych sietí získate pre SEO dôležité spätné odkazy. Dajte si záležať na názve, popise a hodnotnom obsahu napr. na Facebooku, Twitteri, Google Plus, Pinterest, LinkedIn. Našim klientom doporučujeme aj zdieľať obsah napr. na Prezi.com, Slideshare.com.

12. Zľavové portály – vhodné v rámci jednorázových akcií alebo, ak potrebujete vypredať konkrétny artikel zo skladu.

13. Wait marketing – v rámci Wait marketingu oslovujete potenciálnych klientov napr. v čakárňach u lekárov, na zástavkách MHD, v časopisoch distribuovaných v dopravných prostriedkoch.

14. Obsahové web stránky – tzv. micropages sú absolútne oddelené od hlavného webu, pritom podporujú návštevnosť Vašich stránok alebo priamo predaj Vašich produktov. SEO je realizované na odlišné kľúčové slová ako primárny web.

15. Mobilné aplikácie, virálny marketing, infografika – využívajú predovšetkým väčšie firmy, napr. mobilní operátori v rámci budovania povedomia o značke.

Či už patríte medzi začínajúcich podnikateľov alebo na online trhu už istú dobu pôsobíte, mali by ste všetky svoje investície sledovať a vyhodnocovať ich efektivitu. Vhodným nástrojom je napr. URL Builder, štatistiky Google Analytics a ich nadstavba Google E-Commerce.

Odporúčame si tvorbu e-shopu a webstránky otestovať na 15 dní zdarma. Prípadne, ak hľadáte riešenie, ako vytvoriť internetový obchod zdarma, vyskúšajte verziu FREE od BiznisWebu. Množstvo funkcií a responzívny dizajn máte k dispozícii zdarma a navždy.

Pozn.: článok bol publikovaný v časopise manazerskecentrum.sk

Zdroj: http://blog.biznisweb.sk/2011/11/podnikanie-na-internete-v-akej-oblasti-sa-oplati-podnikat/

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať