Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako využiť štatistiky z e-shopu v reklamných kampaniach a osloveniach zákazníkov

štatistiky návštevnosti www stránkyPre efektívne prevádzkovanie online reklamnej kampane je nevyhnutné prepojiť váš internetový obchod, resp. www stránku na kvalitné štatistiky návštevnosti. Tento predpoklad určite nespĺňa audit návštevnosti typu TOPlist a pod.

Z praxe jednoznačne odporúčame Google Analytics a rovnako aj využitie nadstavby Google E-Commerce, ktorú zaktivujete v nastaveniach vášho profilu v Analytics.

V prípade, že máte spustenú reklamu v Google AdWords, je vhodné, ak si v sekcii Prehľady a nástroje zaktivujete prepojenie s Google Analytics. Pokiaľ tak neurobíte, výsledky z platených a neplatených reklám budú zlúčené do jednej štatistiky a vy nedokážete vyhodnotiť ich efektivitu.

Výhody Google Analytics

Azda najväčším prínosom pre váš rozpočet je, že sú úplne zadarmo.

Pomocou Analytics štatistík dokážete zistiť napr.:

  • aká je návštevnosť z platenej a neplatenej reklamy
  • ktorá z reklám je najprínosnejšia
  • aký je celkový počet návštevníkov a počet zobrazení www stránky
  • ako často sa návštevníci na váš web vracajú
  • aká je miera odchodov z vašich www stránok a e-shopov
  • ako sa na webe dosahuje stanovený cieľ – objednávka, registrácia do newslettera, odoslanie formulára, kliknutie na banner …
  • aká je návštevnosť vášho webu z mobilných zariadení
  • aký je medziročný nárast/pokles počtu objednávok

Nevýhody Google Analytics

Niektorí používatelia môžu namietať, že Analytics majú radu nevýhod. Napr. nepresné meranie alebo „zneužívanie“ dát z E-Commerce pre určovanie cien za PPC. No aj napriek tomu nasadenie štatistík Analytics je azda najsprávnejšou voľbou. Minimálne ich môžete využiť ako nástroj určujúci trendy vašej kampane, resp. smer, ktorým sa máte uberať.

Výhody Google E-Commerce

Nadstavba E-Commerce vám poskytne detailné informácie o transakciách a návštevnosti na vašom webe. V skratke by sa dalo povedať, že E-Commerce reportujú, koľko a za aké produkty utratili vaši zákazníci. Dokáže merať 3 základné druhy konverzií:

  • prehľad výkonov – akú operáciu vykonal konkrétny zákazník
  • prehľad produktov – aký produkt bol objednaný, v akom množstve a za akú cenu
  • správa transakcií – vás informuje o priemernej cene a priemernom nakúpenom množstve vašich produktov, o zrealizovaných transakciách a výnosoch. Po kliknutí na produkt sa dozviete, kto ho kúpil, kedy, za akú cenu a v akom množstve.

E-Commerce Reports vám ponúkajú odpovede na základné otázky:

  • odkiaľ k vám prichádzajú návštevníci a za akú sumu nakupujú?
  • ktorý zdroj návštevnosti je pre vás najvýnosnejší?
  • ktoré keywords sú najefektívnejšie?
  • za aký čas klient zrealizoval nákup?
  • koľko času uplynulo od posledného nákupu vášho klienta?
  • ktorá z kampaní s rovnakým rozpočtom je efektívnejšia?

Nevýhody Google E-Commerce

Aj napriek tomu, že sú vhodné na sledovanie väčšiny vašich návštevníkov, nie sú schopné poskytnúť vám informácie o všetkých návštevách vašich www stránok a e-shopov.

Tipy, ako využiť štatistiky v reklamných kampaniach 

Primárne využitie štatistík v reklamnej kampani je samozrejme na vyhodnocovanie jej efektivity. Taktiež vám pomôžu spoznať nákupné správanie vašich zákazníkov a aktivity návštevníkov na vašom webe.

V súvislosti so sledovaním správania návštevníkov sa zamerajte predovšetkým na analýzu:

  1. zdrojov generujúcich návštevnosť – možno tak získate nový zdroj, kde môžete inzerovať
  2. kľúčových slov, ktoré návštevníci zadávajú do vyhľadávačov
  3. rozdielov návštevnosti v konkrétnych sekciách www stránky v priebehu mesiacov, týždňov a dní
  4. návštevnosti pred a po ukončení reklamnej kampane
  5. ukazovateľov, ktoré ste si pred zahájením kampane stanovili ako kľúčové
  6. spôsobu prehliadania www stránky/e-shopu – aká je vstupná a výstupná stránka, aká je hĺbka návštevy
  7. sekcií webu, ktoré sú najpoužívanejšie, resp. najnavštevnovanejšie
  8. charakteru nákupov – počet objednávok za deň, aké percento návštevníkov odošle objednávku, aká je priemerná suma objednávky
  9. bounce rate – mieru odchodov zo stránky
  10. pohybu návštevníkov na webe
  11. efektivity newsletterov – koľko odberateľov newslettera navštívi linkované sekcie

Nadstavba Site Search umožní zistiť, čo konkrétne návštevníci na vašich www stránkach hľadali (konkrétne produkty alebo kľúčové slová v sekcii Časté otázky), či neopustili vaše stránky ihneď po vyhľadaní.

Aj napriek faktu, že sociálne siete ponúkajú svoje štatistiky, určite majú Analytics svoje opodstatnenie aj v tomto prípade. Meranie sociálnych sietí umožňuje napr. porovnať počet kliknutí na button „Páči sa mi to“ s buttonom Google +. Aby ste dokázali lepšie analyzovať platené a neplatené prístupy zo sociálnej siete, doporučujeme využiť aj URL builder.

SEO prehľady získate po prepojení účtu v Analytics s nástrojom pre správcov webu – Google Webmaster Tools.

SEO metriky merajú:

  • počet zobrazení www stránky, ktorú používateľ vyhľadáva
  • počet kliknutí všetkých URL adries na vašej www stránke
  • priemerné hodnotenie URL adries pre dopyty – na meranie priemernej pozície však doporučujeme využiť presnejší nástroj – Collabim
  • mieru prekliku
  • geografické zobrazenie podľa danej krajiny
  • dopyty z vyhľadávania Google generujúce najviac zobrazení

Ak ste náročnejší a ani jeden z uvedených prehľadov vám nevyhovuje, nadefinujte si vlastný. Google Analytics vám umožní nadefinovať aj vlastné metriky, dimenzie hĺbkovej analýzy a filtre.

Tipy, ako využiť štatistiky v oslovení zákazníkov

Zo získaných údajov môžete do newsletterov zakomponovať napr. slangové výrazy, pod ktorými vyhľadávajú vaši zákazníci produkty.

Ak sa neviete rozhodnúť, ktorý z reklamých formátov zvoliť, prezrite si výsledky A/B testovania.

Ukazovatele úspešnosti online reklamnej kampane

  • krajina, odkiaľ pochádzajú návštevníci
  • unikátne IP adresy
  • počet zobrazení bannera za určené obdobie (impressions)
  • počet kliknutí na reklamu (click)
  • pomer počtu kliknutí na reklamu k počtu zobrazení reklamného formátu (click rate)
  • počet preklikov, ktoré reklama priniesla v pomere k počtu zobrazení (click through rate)
  • konverzný pomer – určuje percento návštevníkov, ktorí na www stránke vykonali požadovanú akciu a konvertovali z návštevníkov na zákazníkov. Konverzný pomer je teda počet návštevníkov vydelený celkovým počtom návštevníkov a následne vynásobený 100.

V každej kampani je nevyhnutné získať feedback. V reklamnej kampani sa jedná o počet konverzií, transakcií, návštevníkov, predaných produktov atď.

Štatistiky návštevnosti dokážu eliminovať horibilné sumy investované do sledovania konverzných cieľov – okrem Analytics môžete aktivovať aj Foretaster, ktorý vám denné štatistiky zašle priamo na váš e-mail.

 

Zdroj:

http://www.biznisweb.sk/a/416

http://www.biznisweb.sk/a/417

http://www.biznisweb.sk/a/41

http://www.biznisweb.sk/a/407

http://www.tvorba-www-stranok.eu.sk/internetova-reklama/statistiky-navstevnosti-www-stranok/

http://blog.biznisweb.sk/2013/03/analyza-web-stranky-google-analytics/

http://blog.biznisweb.sk/2013/03/analyza-web-stranky-google-analytics-druha-cast/

http://blog.biznisweb.sk/2011/10/ako-sledovat-efektivitu-online-reklamnych-kampani/

Pozn.: článok bol publikovaný v časopise Manazerskecentrum.sk

Banner pre tvorbu web stránky

Tvorba web stránky, tvorba eshopu banner

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať