Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Poznáte rozdiely v online nákupnom správaní mužov a žien?

online-nakupne-spravanie-mwPodľa marketingovej Biblie Philipa Kotlera medzi faktory nákupného správania patria:

  1. Kultúrne faktory - marketéri musia rešpektovať napr. národnosť, náboženstvo, rasu, geografickú lokalitu.
  2. Spoločenské faktory – referenčné skupiny vytvárajú nové modely správania a životného štýlu, vplývajú na postoje, hodnoty a sebareflexiu jednotlivca. Pri propagácii vašich produktov dbajte na to, že rodina je základnou a najdôležitejšou organizačnou jednotkou spoločnosti.
  3. Osobnostné faktory – vek, fáza života, profesia, ekonomická situácia, lifestyle, samotná osobnosť atď.
  4. Psychologické faktory:
  • motivácia – nakupujeme, aby sme uspokojili svoje potreby (v hierarchii potrieb sa jedná napr. o fyziologické potreby, potreby učenia sa, sebarealizácie atď.)
  • vnímanie – pri propagácii svojej firmy alebo produktov rešpektujte, že rôzni ľudia interpretujú informácie rôzne
  • učenie – nakupujeme na základe získaných skúseností, ak sme napr. spokojní so službami konkrétneho e-shopu, stávame sa jeho verným zákazníkom a odporúčame ho vrelo ďalej
  • presvedčenie a postoje – snažíme sa budovať pozitívny image produktu, značky, služby alebo firmy aby sme podporili sympatie, resp. eliminovali averzie
Ak momentálne navrhujete vašu marketingovú kampaň, máme pre vás zaujímavú infografiku odhaľujúcu rozdiely v online nakupovaní mužov a žien.

 

Z infografiky vyplýva, že za posledných 30 dní vedú v online nakupovaní ženy. O 4% “porazili” mužov (v rozmedzí 30 dní odoslalo objednávku 72% žien a 68% mužov).

 

Až 33% mužov narazí na zaujímavý produkt pri náhodnom surfovaní na internete, z respondentiek 26% uviedlo, že sa im podarí zrealizovať nákup aj napriek tomu, že pôvodne to nemali v pláne.

 

Ženy sa oveľa viac stotožňujú so značkami a ostávajú im verné. Údajne až 55% žien oveľa radšej nakúpi od firmy/e-shopu, ktorej fanúšičkou je na sociálnej sieti. Muži zasa vedú v komentovaní zakúpených produktov  - napr. na Amazon.com dosahuje počet mužských komentárov až 70%.

 

Priemerný čas dokončenia objednávky je u žien 14 minút, kým mužom trvá objednanie produktu len 10 minút.

 

Muži inklinujú k nákupu drahších položiek, ženy naopak vyhľadávajú výpredaje a zľavy. Až 71% respondentiek uviedlo, že naposledy kúpilo zlacnený produkt, z mužov nakúpilo v zľavách 57%. Čo sa týka zľavových kupónov, tie využíva 34% žien a 26% mužov.

 

Takmer 52% respondentov sa priznalo, že nakúpili v snahe zlepšiť si náladu,  jednalo sa o 39,8 % mužov a 63,9% žien.

 

Muži nakupujú na internete najradšej počítače, CD, knihy a vedú taktiež v nakupovaní dovoleniek, zájazdov alebo výletov.
88% žien, ktoré sa zúčastnili prieskumu, uviedlo, že minimálne raz si zakúpili elektrotechniku prostredníctvom internetu.

 

Prieskum skúmal aj využívanie mobilných aplikácii.
Z výsledkov vyplýva, že ženy až o 40% viac sťahujú a inštalujú aplikácie, dokonca o 17% viac platených aplikácií ako muži a celkovo za ne zaplatia až o 200% viac ako muži.
Nákupné aplikácie, ktoré ponúkajú e-shopy, využíva 18% mužov a 14% žien.

 

Prieskum potvrdzuje, že sociálne siete sú skvelým zdrojom informácií o produktoch. Až 62% mužov a 50% žien ich využíva pri porovnávaní produktov.
2x toľko žien ako mužov sa rado pochváli na sociálnej sieti (Facebook, Twitter a MySpace) ako skvelo nakúpili. Ako uviedlo 35% žien, rady odporučia značku, s ktorou sú spokojné, svojim priateľom na sociálnej sieti. Z mužských respondentov Word of Mouth realizuje len 28%.

 

Ak by vás zaujímalo, v akom prostredí sa realizuje najviac objednávok, máme pre vás ďalšiu infografiku. Z nej vyplýva, že 81% mužov a 84% žien nakupuje z pohodlia domova. 15% mužov a 13% žien si dovolí odoslať objednávku z práce.

 

Pokiaľ by ste potrebovali porovnať priemernú hodnotu objednávky vašich mužských a ženských zákazníkov, čerpať môžete z nasledovnej infografiky.

Muži utratia v priemere 135 €, priemerná hodnota “ženského nákupu” je 95€.

Rovnako sa v infografike dozviete, že až 1 z 10 žien si zakúpila kompletnú garderóbu na internete.

 

Čo poviete, zaujímavé čísla? Porovnali ste si výsledky s vašimi štatistikami? Budeme radi, ak sa s nami podelíte o vaše zaujímavé postrehy.

 

Zdroj:
Marketing – Philip Kotler, Gary Armstrong, Grada, 2007, ISBN: 8024705133
avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku