Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Na čo si dať pozor pri nastavovaní PPC reklamných kampaní

PPC. Wordcloud Concept.Blížia sa vianočné sviatky a pre všetkých majiteľov www stránok a internetových obchodov nastáva obdobie, kedy sa snažia získať čo najviac objednávok.

Jednou z najefektívnejších možností zisku v rámci predvianočného predaja je práve PPC reklama.

Ak s PPC reklamou len začínate, mali by ste sa vyvarovať nasledujúcich najčastejších chýb.

1. Azda najdôležitejším je výber správnych kľúčových slov. Na návrh kľúčových slov existuje viacero online nástrojov zdarma. Ak sa orientujete na slovenský a český trh, využiť môžete napríklad:

V prípade, že vašu klientelu tvoria prevažne anglicky hovoriaci zákazníci, k dispozícii máte napríklad Semrush alebo WordTracker.

Myslím, že nie je potrebné pripomínať, že základom je poznať svoju cieľovú skupinu. Vďaka tomu si dokážete rozdeliť koncových zákazníkov napr. do dvoch skupín – tých, ktorý hľadajú laickejšie odpovede na svoje vyhľadávanie a  tých, ktorí sa v problematike pohybujú na profesionálnej úrovni. Do reklamnej zostavy je vhodné zaradiť ako kľúčové slová aj názvy vašich produktov (teda aj viacslovné pojmy), v jednotnom alebo v množnom čísle, príp. s diakritikou alebo bez. Inzerovať môžete aj na názvy vašich konkurentov. V praxi našim klientom, najmä na začiatku kampane, doporučujeme neinzerovať na vysoko konkurenčné slová, event. na slová s nízkou vyhľadávanosťou.

2. Vyberte si vhodný reklamný systém!

Na Slovensku je dominantný samozrejme Google AdWords a eTarget.sk, v  Českej republike okrem AdWords aj Sklik a eTarget.cz.

3. Variabilita reklamných textov

Google a Seznam vám automaticky vyberú texty, na ktoré návštevníci klikajú najviac.

Pripravte si preto viacero verzií, do ktorých vhodne zakomponujete kľúčové pojmy.

4. Reklamný text musí obsahovať dynamické kľúčové slovo!

Za dynamické kľúčové slovo sa považuje to, ktoré iniciovalo zobrazenie inzerátu. V Google AdWords sa označuje {Keyword:}, v eTargete ako #KEYWORD#.

5. Investujte rozumne!

Nenechajte si vyklikávať kredit príliš všeobecnými pojmami, ako napr. „tenisky“, keď môžete presnejšie špecifikovať, že ponúkate „dámske tenisky“ alebo „športovú obuv“.

Ak nemáte dostatok financií, na začiatku reklamnej kampane nemusíte byť hneď na prvých miestach vo výsledkoch vyhľadávania. Môžete nastaviť nižšiu cenu za klik a tým obsadiť napr. štvrté miesto s viacerými kľúčovými slovami.

6. Prepojte Google AdWords s Google Analytics!

Hlavnou výhodou prepojenia je, že môžete odsledovať efektivitu platených a neplatených odkazov v Google. Najnovšie máte v rámci prepojenia možnosť vidieť priamo Bounce Rate (mieru odchodov) a ak zistíte, že kľúčové slovo, na ktoré návštevníci klikli 200x má 100% bounce rate, rovno ho môžete deaktivovať.

7. Oddeľte kontextovú reklamu od vyhľadávania!

V rámci vyhľadávania na Google sa snažíte čo najlepšie odpovedať na otázku používateľa, kým v obsahovej sieti vám ide predovšetkým o stručnú charakteristiku vašich produktov, firmy a pod.

Taktiež sa líšia jednotlivé ceny prekliku, každá kampaň má iné cielenie, rozdielna je aj miera prekliku (CTR) a samozrejme počet konverzií.

8. Pozor na správne nastavenie cieľovej stránky!

Ak inzerujete napr. na smart TV značky XY, logicky budete návštevníkov posielať na cieľovú stránku, kde smart televízory ponúkate. Nie je vhodné negovať PPC reklamu tým, že ako landing page nastavíte úvodnú stránku a spoliehate sa, že návštevník sa sám zorientuje v menu.

9. Kampaň neustále sledujte, vyhodnocujte a aktualizujte!

Nájdite si minimálne každý deň aspoň chvíľu času a venujte sa len vyhodnocovaniu efektivity jednotlivých kľúčových slov, sledujte, čo by ste mohli zmeniť, aby s rastúcim CTR rástol aj počet objednávok. Obzvlášť dôležité je sledovať, na aké slová sa vaša reklama reálne zobrazuje.

Ak potrebujete zistiť, na akých pozíciách sa zobrazujú vaše reklamné inzeráty, doporučujeme využiť napr. Google AdPreview. V žiadnom prípade sa nepokúšajte vyhľadávať vaše inzeráty klasickým spôsobom, teda prostredníctvom vyhľadávania kľúčových pojmov. Dosiahnete tak len chaos a pozície sa budú líšiť na rôznych zariadeniach. Generujete tak tzv. zobrazenia bez kliknutia, čo znižuje mieru prekliku a vaša reklama sa nebude zobrazovať tak často, ako by mala. V niektorých prípadoch môže opakované vyhľadávanie bez kliknutia na reklamný inzerát viesť k úplnému nezobrazovaniu reklamy, na danom zariadení, nakoľko sa Google domnieva, že o ne tým pádom nemáte záujem.

Podľa portálu KISSmetrics medzi najčastejšie chyby v rámci Google AdWords reklamy patria napr.:

  • Nesprávne koncipované reklamné zostavy – na základe analýzy vašej cieľovej skupiny by ste mali rozdeliť, ktorej skupine potenciálnych zákazníkov budete zobrazovať konkrétne reklamy. Napr. v rámci kontextovej reklamy môžete používateľom zobrazovať iný reklamný banner ako v prípade výlučne produktovej reklamy. Zaujať ich môžete napríklad prebiehajúcim výpredajom. Samozrejmosťou je aj výber kľúčových slov pre jednotlivé reklamné zostavy.
  • Nesprávne nastavená zhoda kľúčových slov – vybrať si môžete z nasledovných možností:
    • presná zhoda – z vášho kreditu sa odčíta nastavená suma v prípade, že používateľ zadá presne zadefinovaný pojem – napr. „dámska mikina“
    • frázová zhoda – váš inzerát na pojem „dámska mikina“ sa zobrazí aj tým, ktorí zadajú do vyhľadávača „červená dámska mikina“
    • voľná zhoda – jej prostredníctvom sa vaša reklama na kľúčové slovo „dámska mikina adidas“ zobrazí aj tým používateľom, ktorí vyhľadávajú kľúčové slovo „dámska mikina adidas s kapucňou“
    • modifikovaná voľná zhoda – modifikátor (znamienko +) na začiatku jedného alebo viacerých slov v kľúčovom pojme s voľnou zhodou prispieva k zvýšeniu relevancie návštevnosti vašich PPC inzerátov, zvyšuje mieru preklikov a taktiež mieru konverzie. Každé slovo, ktoré má na začiatku modifikátor voľnej zhody, musí byť vyhľadávané používateľom v presnej podobe alebo ako príbuzný variant vo forme nesprávneho pravopisu, skratky, akronymu, synonyma alebo odvodených tvarov a pod.
  • Ignorácia možnosti nastavenia negatívnych, resp. vylučujúcich kľúčových slov – ostaňme napr. pri predaji dámskej obuvi. Vo vašom e-shope ponúkate všetky možné druhy dámskej obuvi, ale nešpecializujete sa na dámsku športovú obuv, preto v rámci Google AdWords kampane vylúčte pojem „športová“. Prostredníctvom štatistík Google Analytics získate zoznam ďalších pojmov, ktoré vám zbytočne vyklikávajú kredit z PPC kampane.
  • Podceňovanie vlastných nápadov a kreativity – nie vždy musí výsledok získaný zo štatistík zaručiť aj 100% úspech, preto je vhodné zapojiť vaše vlastné nápady, príp. si ich otestovať. Počas testovania sa rozhodujte napr. podľa toho, ktorý z bannerov prináša najvyššiu mieru preklikov, najvyššiu rýchlosť konverzie, resp. najviac konverzií v porovnaní s investíciami.

K tomu, aby aj vaša internetová reklama bola efektívna, nepotrebujete veľa. Stačí, aby ste sa vyhli inzercii na všeobecné pojmy, prepojili štatistiky z kampane v Google AdWords aj s Google Analitycs, pravidelne ich sledovali a štatisticky vyhodnocovali. Dúfam, že uvedené body vám pomôžu zorientovať sa v nastavení reklamnej kampane pre vaše www stránky alebo e-shop.

Zdroj:

http://blog.kissmetrics.com/10-commons-adwords-mistakes/

http://blog.biznisweb.sk/2011/10/najcastejsie-chyby-v-ppc-reklame-robite-ich-aj-vy/

http://blog.biznisweb.sk/2012/04/ako-klienti-rychlo-stracaju-doveru-reklamu-google/

http://blog.biznisweb.sk/2013/09/online-nastroje-pre-odhad-trafficu-klucovych-slov/

Pozn.: článok bol zverejnený aj na portáli manazerskecentrum.sk

vytvoriť www stránku, vytvoriť eshop

Tvorba www stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať