Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako získať spätné odkazy?

linkbuilding, anchor text, majestic seoLinkbuilding, cielené budovanie spätných odkazov v rámci off-page optimalizácie, predstavuje pre vaše www stránky a internetové obchody lepšie umiestnenie vo vyhľadávačoch a zvýšenie návštevnosti. Nie je dôležité, aké kvantum spätných odkazov sa vám podarilo získať, rozhodujúca je ich kvalita a relevantnosť.

Ako teda budovať kvalitné spätné odkazy?

Spätné odkazy môžete získať aj bezplatne, no na úkor vášho času. Aj napriek kritike odborníkov sa často jedná o veľmi kvalitné zdroje.

Zdroje je vhodné analyzovať prostredníctvom analýzy odkazového profilu. Zistíte tak napr. celkový počet odkazov, prirodzenosť spätných odkazov alebo tempo rastu v porovnaní s konkurenciou. Pre analýzu doporučujeme nástroje ako MajesticSEO, Google Analytics, Google Webmaster Tools alebo OpenSiteExplorer.

Registrácia do katalógov a porovnávačov tovaru

Odborná verejnosť sa k uvedenej linkbuildingovej možnosti stavia nie príliš pozitívne, ale aj napriek tomu sa jedná azda o najrýchlejší spôsob získania spätných odkazov. Zaregistrujte preto vaše www stránky a e-shopy aspoň do najpopulárnejších katalógov a porovnávačov, na ktorých nakupujú vaši zákazníci.

Zľavové portály

Rastú síce ako huby po daždi, ale inzerovať v nich sa určite oplatí,  nakoľko vysoké percento populácie nakupuje práve na zľavomatoch. Zľavové portály vám prinesú vysokú návštevnosť a napomôžu napr. k vypredaniu tovaru, ktorý vám už dlhšie prekáža na sklade.

Vydávanie PR článkov, tlačových správ

Hodnota spätných odkazov z PR článkov síce nie je príliš vysoká, ale rovnako je to jeden z najrýchlejších spôsobov získania spätných odkazov. Existuje množstvo PR portálov, na ktorých môžete vaše PR články publikovať. Nehovoriac o tom, že PR článok poslúži aj ako obsah pre vaše www stránky a e-shopy či blogy a zároveň získate aj obsah na sociálne siete. Pripravte si však minimálne 4-5 verzií článku, rovnako aj tlačových správ, aby vašu snahu o získanie spätných odkazov nevyhodnotil Google ako duplicitu.

Sociálne siete a médiá

Facebook, Twitter, Google Plus či Pinterest, alebo Youtube, či Vimeo, všetky vám dokážu generovať minimálne priamu, aj keď len jednorázovú, návštevnosť. Získate však dlhodobý spätný odkaz. Pri vytváraní profilov alebo stránok na sociálnych sieťach dbajte predovšetkým na nadpis, popis, ktoré sú pre Google kľúčové. V neposlednej rade samozrejme aj na samotný obsah, ktorý má vašich fanúšikov či followerov zaujať a v najlepšom prípade motivovať k zdieľaniu na ich profiloch.

Výmena partnerských odkazov

Výmena odkazov patrí medzi staršie linkbuildingové praktiky, v dôsledku Google updatov dnes už veľmi málo využívané. Výmena sa realizuje medzi dvoma obsahovo príbuznými www stránkami, najlepšie s webom, ktorý sa nachádza na prvých 3 priečkach vo výsledkoch vyhľadávania. Ďalšou možnosťou je odkazovanie na vaše microsites z rovnakej oblasti podnikania.

Affiliate marketing

Na “materský e-shop” odkazuje X obsahových www stránok, ktoré sprostredkovávajú predaj. Webmaster získava okrem zákazníkov z provízneho predaja aj množstvo spätných odkazov. Affiliate web však spustite po konzultácii s odborníkmi, affiliate totiž dokáže byť dobrým sluhom, ale rovnako aj strašným pánom.

Linkbaiting

Predstavuje súbor aktivít, vďaka ktorým získavate spätné odkazy prirodzeným spôsobom – ľudia, fanúšikovia či followeri z vlastnej iniciatívy šíria váš obsah. Je len na ich rozhodnutí, či odkaz zdieľajú, alebo ho považujú za nezaujímavý. Jedná sa napr. o virálne videá, zaujímavé články, videá, infografiky, obrázky a pod.

Interné prelinkovanie medzi podstránkami

Spätné odkazy môžete získať z tzv. interného prelinkovania, kedy napr. na titulnej stránke alebo v kategórii produktov použijete rozcestník. Prostredníctvom obrázkov, hypertextových odkazov alebo boxov sa návštevník dostane na konkrétnu podstránku a nemusí listovať v menu. V nastavení hypertextových odkazov nezabudnite používať kľúčové slová, na ktoré ste optimalizovali danú sekciu. Rovnako je dôležité vypĺňať aj alternatívne tagy pri obrázkoch, v prípade, že presmerovanie realizujete ich prostredníctvom.

Tvorba microsites alebo minisites

Finančne náročnejšia metóda získavania spätných odkazov, ale zato veľmi efektívna. Základom je tvorba kvalitných textov, ktoré samozrejme nesmú byť totožné s hlavnou www stránkou. V rámci microsites môžete založiť firemný blog, na ktorom budete publikovať zaujímavé články z oboru, diania vo firme alebo obsah, ktorý budú vaši fanúšikovia zdieľať na sociálnych sieťach – videá, fotografie a pod. Počítajte s tým, že okrem kvalitného obsahu musíte na každej microsite zrealizovať aj kvalitné SEO.

Ak vás nenapadá žiadny nový a unikátny obsah, môžete sa pustiť aj cestou “recyklácie” už publikovaného obsahu. Pozor však na bezhlavé kopírovanie dát!

Bookmarking

Alias záložkovacie systémy, na Slovensku môžete využiť najmä vybrali.sme.sk, v ČR napr. linkuj.cz, tipper.cz alebo jagg.cz.

Sociálny bookmarkingu umožňuje používateľom filtrovať len obsah, ktorý ich zaujíma. Na tomto princípe funguje napr. zamichej.cz.

RSS feed k článkom, produktom alebo novinkám na www stránke

Rich Site Summary alebo Really Simple Syndication, skrátene RSS, umožní návštevníkom vašich www stránok alebo e-shopov odoberať vaše novinky.

Výhodou je, že nie je potrebné zadať e-mailovú adresu, stačí si len v prehliadači otvoriť konkrétnu URL adresu, napr. http://www.vasadomena.sk/e/rss/news alebo http://www.domena.sk/e/rss/products.

Prostredníctvom RSS získate spätné odkazy aj vďaka tomu, že používatelia odoberajúci aktuality a novinky z vášho webu zverejnia na svoje www stránky odkaz na váš web.

Medzi ďalšie neplatené možnosti získavania spätných odkazov patrí:

  • komunikácia s fanúšikmi na sociálnych sieťach
  • zasielanie  noviniek mailom
  • rozvíjanie vašej online komunity
  • komentovanie odborných článkov
  • zapájanie sa do diskusií pod firemným profilom alebo menom

Ak vám váš rozpočet dovoľuje, investujte aj do platených odkazov.

Nemám však na mysli nákup spätných odkazov, ako to bolo v minulosti zaužívané. Klienti žiadali tzv. SEO lišty, kupovali backlinky z linkových fariem, ale vďaka Google updatom je podobným praktikám koniec.

Platené spätné odkazy získate napr. z PPC reklamných kampaní, bannerov alebo sponzorovaných článkov, príp. kampaní zo sociálnych sietí (sponzorované príbehy na Facebook-u) alebo platených PR článkov. Platené odkazy sú najlepšie vyhľadateľné a ponúkajú najvyššiu mieru prekliku.

Tip: ak ste už vyčerpali všetky uvedené možnosti a potrebujete získať viac spätných odkazov, nezabudnite na váš blog, príp. oslovte blogerov a požiadajte o recenziu vašich produktov či služieb. Ďalšou možnosťou sú produktové alebo firemné videá, zverejnenie prezentácií alebo štúdií na Prezi.com či Slideshare, event. zriadenie RSS feedu (z blogu, samotného webu, ponuky produktov, článkov, noviniek atď).

Kvalitný spätný odkaz musí obsahovať anchor text. Jedná sa o viditeľnú, resp. klikateľnú časť spätného odkazu, ktorý je podčiarknutý a odkazuje na danú podstránku.

Všeobecné frázy typu: “Neváhajte a kliknite!” nahraďte konkrétnymi kľúčovými slovami alebo pojmami, na ktoré chcete posilniť pozície vo vyhľadávačoch. Samotný anchor text motivuje používateľov internetu ku kliknutiu a teda k návšteve vašich www stránok či internetového obchodu.

Okrem kvalitného anchor textu je potrebné správne voliť aj cieľovú URL alebo smerovanie odkazu. Adresa musí byť relevantná k vyhľadávanému pojmu.

Okrem analýzy spätných odkazov sa venujte aj kontrole ich aktuálnosti. Nie je nič horšie ako keď sa po kliknutí na odkaz zobrazí chybová hláška 404!

Pozn.: článok bol publikovaný v časopise Ezisk.sk

vytvoriť www stránku, vytvoriť eshop

Tvorba www stránky

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Mgr. Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku