Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Google Universal Analytics

google universal analyticsO Google Analytics, meraní návštevnosti, analýze web stránky, meraní kľúčových slov či meraní sociálnych sietí sme si čo to povedali v predchádzajúcich článkoch : Analýza web stránky s Google Analytics.

Hry s číslami, vyhodnocovanie štatistík a nekonečné merania patria medzi naše najobľúbenejšie záľuby. Preto máme pre Vás ďalšiu pomerne horúcu novinku od Google Analytics.

V októbri 2012 google spustil pre vybrané veľké spoločnosti novú testovaciu verziu analytického nástroja Universal Analytics. Na vavrínoch sme nezaspali a novú platformu Universal Analytics sme s radosťou otestovali. Poďme si ju spolu predstaviť.

Platforma Universal Analytics

universal analytics, meranie návštevnosti, analýza web stránky

Nastavenie platformy pozostáva z týchto krokov:

1. krok: Kedže stále ide o beta verziu, je potrebné požiadať o prístup. Platforma je k dispozícií iba pre obmedzený počet používateľov schválených v beta verzii. Požiadajte o prístup k Universal Analytics.

2. krok: Vytvorenie účtu– Vo svojom klasickom Google Analytics účte si vytvorte nový účet a profil, ktorý budete využívať výhradne pre platformu UA. Ďalšie údaje získané pomocou novej platformy sa budú ďalej odosielať do tohto profilu. V účte si môžete založiť viacero profilov na platforme UA.

3. krok: Konfigurácia funkcií – Po nastavení je potrebné zvlášť nakonfigurovať jednotlivé funkcie. Ak chcete platformu UA vyskúšať na webových stránkach, ktoré už sledujete pomocou služby Google Analytics, odporúčame Vám použiť súbežne kódy sledovania ga.js a analytics.js s cieľom zachovať kontinuitu v prvom účte. Čiže údaje získané bez použitia platformy UA posielajte na zvlášť profil a údaje získané technológiou UA posielajte do špeciálneho profilu.

4. krok: Odosielanie údajov – Nová platforma Vám umožňuje posielať údaje nie len z webových stránok, ale aj z mobilných zariadení, digitálnych prístrojov, hracích konzol a pod. Údaje potom môžete odosielať z nástroja pre operačný systém Android alebo iOS.

universal analytics, meranie údajov cez analytics, meranie web stránky

V čom sa Universal Analytics líši od Google Analytics?

V prvom rade by som poznamenala, že v súčasnej dobe nie sú k dispozícií žiadne nové prehľady ani nový dizajn. Novinkou sú Vlastné dimenzie, ktoré sú prehľadne viditeľné v doterajších prehľadoch, po nastavení ich netreba hľadať v extra kolónke. Tu je dôležité uvedomiť si, že hlavným cieľom platformy Universal Analytics je inovácia v zhromažďovaní údajov.

Top výhody novej platformy Universal Analytics

Služba Universal Analytics umožňuje zhromažďovať viac typov údajov. V porovnaní s klasickým Google Analytics tak získate lepšiu predstavu o návštevách a interakciách na Vašej stránke – nákup, registrácia, prihlásenie sa do newslettera a pod. Medzi najzaujímavejšie sledovanie považujem možnosť zistenia, aký výkon dosahujú Vaše mobilné aplikácie.

Najviac nás ale zaujala možnosť sledovať návštevníka z rôznych zariadení. V súčasnosti, ak príde návštevník na Váš web z notebooku a o hodinu z tabletu a o ďalšiu hodinu z mobilu, „starý“ Analytics ukáže, že to boli 3-ja unikátni návštevníci, čo je samozrejme zle, lebo reálne to bol len 1 unikátny návštevník. Toto sa bude snažiť riešiť nový Analytics Universal.

Po novom sa každému návštevníkovi pridelí špeciálny CID kód. Ak sa napríklad Váš zákazník prihlási do eshopu cez notebook, dáte mu cez Analytics špeciálny CID kód. Ak sa ten istý návštevník neskôr do Vášho eshopu prihlási cez tablet, Analytics to rozpozná a bude definovať ako jedného unikátneho návštevníka. Samozrejme túto možnosť ešte podrobne otestujeme a budeme Vás o nej čoskoro informovať.

Ďalšou zaujímavosťou je možnosť nastavenia časového limitu návštevy a kampane. Príklad – ak máte spustenú malú kampaň na sociálnych sieťach a chcete mať namerané čo najrelevantnejšie údaje, prípadne nastavenie časového limitu návštevy na Vašej web stránke, môžete si tak dobu klasickej návštevy, ktorá končí po 30 minútach, zmeniť až na 4 hodinovú. Tak isto aj pri meraní kampaní si môžete limit z klasických 6 mesiacov  zmeniť až na 1 rok.

Vylúčenie vyhľadávacích dotazov

Medzi ďalšiu zaujímavú úpravu patrí napríklad možnosť vylúčenia hľadaných výrazov. Google Analytics automaticky identifikuje kľúčové slová, ktoré ľudia zadali do vyhľadávania a prostredníctvom nich sa následne dostali na Váš web. Tieto konkrétne výrazy nájdete na karte Zdroje návštevnosti – vyhľadávanie – organické. Pokiaľ ale zadáte do zoznamu vylúčené kľúčové slová, nebudú tieto slová v prehľadoch uvedené ako kľúčové slová z vyhľadávania. Namiesto toho sa započítajú ako priama návštevnosť. Pokiaľ chcete napríklad vylúčiť vyhľadávacie slovo názov Vašej web stránky alebo názov firmy, návštevníci, ktorí sa dostanú na Váš web prostredníctvom vylúčených výrazov, budú započítaní ako priama návštevnosť.

Za novú zmenu v Google Analytics môžeme považovať:

Už vyššie spomínanú integráciu údajov týkajúcich sa viacero zariadení a platforiem. Meranie nám umožňuje zhromažďovať a odosielať údaje z akéhokoľvek zariadenia. Teda je možné merať viac ako len samostatné web stránky. Využitím nového kódu analytics.js môžete zistiť, aké interakcie používatelia najviac využívajú na zariadeniach ako sú smartphony, tablety, herné konzoly a pod. Jednoducho zhrnuté výhody:

– súhrnný prehľad o mobilných aplikáciach

– sledovanie zákazníkov na mobiloch, tabletoch…

– synchronizácia offline a online údajov (kampane, telefónne hovory, návštevy predajne a pod.)

– získanie údajov o  nákladoch z akejkoľvek reklamnej kampane, nie len náklady z reklamy v adwords

– definícia vlastných metrík a dimenzií ( vďaka nim môžete zhromažďovať údaje, ktoré Google Analytics automaticky nemeria)

vytvoriť www stránku, vytvoriť eshop

Tvorba www stránky

 

avatar
Autor: Petronela Jesenáková Ing. Petronela Jesenáková - je najmladšou členkou teamu "BiznisWebákov". Zastáva funkciu PPC a SEO odborníka, radí klientom, ako vytvoriť úspešný web a svedomito spravuje ich reklamné kampane v Google, Sezname, Zozname aj na Facebooku. Je držiteľkou certifikátu Google AdWords Qualified individual - Reporting and Analysis.

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať