Analýza web stránky s Google Analytics – prvá časť
Prečo mi nefunguje web? Prečo nemám objednávky? Oplatila sa mi vysoká investícia do reklamy? Prečo mi klesla návštevnosť? Aj Vy riešite tieto otázky? Odpoveď je jednoduchá – Sledovať, merať, porovnávať a analyzovať výsledky v Google Analytics!
Tento článok je určený všetkým vlastníkom web stránok, správcom webov či začínajúcim webmasterom, ktorých zaujíma, ako sledovať návštevnosť na ich web stránkach. Ako správne merať návštevnosť, konverzie, meranie sociálnych sietí či odchodovosť zo stránky?
Poďme sa spolu v pár jednoduchých krokoch naučiť, ako a čo sledovať na svojom webe. Najvhodnejší a najkomplexnejší nástroj na to je Google Analytics. Ukážeme si v pár krokoch, ako sa orientovať v novom rozhraní Google Analytics.
Ešte predtým si povedzme – Čo je to konverzia?
Konverzia je Váš cieľ, ktorý chcete vo web stránke dosiahnuť, najčastejšie je to nákup v eshope, či odoslanie kontaktného formuláru. Hovoríme, že eshop dosiahol 100 konverzií = 100 odoslaných objednávok. Tieto údaje sa dajú cez Google Analytics merať.
Čo dokážeme s Google Analytics
Predpokladám, že Google Analytics nie je potrebné extra predstavovať. Predsa len, nedá mi nezhrnúť pár slovami, čo všetko tento nástroj dokáže 🙂 Google Analytics nám umožňuje:
- merať predaj a konverzie
- sledovať rôzne cesty používateľov Vašej stránky
- vidieť podrobný prehľad jednotlivých podstránok
- merať aktivity na sociálnych sieťach
- sledovať informácie o návštevách z mobilných zariadení
- sledovať, z akých zdrojov prišli návštevníci
- sledovať mieru odchodov z jednotlivých stránok
- sledovať demografické údaje
- analýzu na stránke
- vytvárať si vlastné prehľady a filtre
- sledovať interné vyhľadávanie na webe
- a v neposlednom rade napr. medziročné porovnanie.
Začíname – nasadenie meracieho kódu Google Analytics do web stránky
V prvom rade je potrebné mať vytvorený účet v Google Analytics a správne nasadený merací kód na Vašej web stránke. Ak máte redakčný systém Flox1, návod na nastavenie Google Analytics nájdete tu. Ak máte internetový obchod, zaktivujte aj nadstavbu E-Commerce.
Ak používate nový Flox 2, tu je prepojenie automatizované, príďte do sekcie Nastavenia – Google Analytics a systém Vás prevedie. Kód Google Analytics sa doplní automaticky vrátane doplnkov ako E-Commerce.
V úvodnej stránke administrácie si môžete aktivovať doplnky Google Analytics. Tak budete po prihlásení do web stránky vždy informovaní o počte návštevníkov a ak máte eshop, o dosiahnutom obrate:
Najdôležitejší prehľad – Zdroje návštevnosti
Informácie o zdrojoch návštevnosti nájdete v prehľade Zdroje návštevnosti – Zdroje – Všetka návštevnosť.
Tu sa v rýchlosti dozviete počet ľudí, ktorí navštívili Vašu stránku už aj s percentuálnym rozdelením, aká bola návštevnosť z neplatených výsledkov vyhľadávania, z platených výsledkov vyhľadávania, zo sprostredkovania, priama návštevnosť, návštevnosť z reklamných kampaní (ak máte nejaké spustené), či koľko návštev prišlo z porovnávačov cien, či akýchkoľvek iných zdrojov návštevnosti.
Medziročné porovnanie zdrojov návštevnosti
Občas dostanem otázku – klesol mi predaj, minulý rok som mal 2000 objednávok mesačne, tento rok mám už len 1000 objednávok. A zákazník si aj domyslí dôvod, prečo sa to stalo. Chyba, nedomýšlajte si!
Pozrite si znova prehľad Zdroje návštevnosti a porovnajte si údaje medziročne. A hneď viete, čo sa stalo. Analytics Vám pekne vypíše medziročné % porovnanie a možno uvidíte, že ste zabudli dobiť kredit do porovnávačov cien ako Pricemania a Heureka a práve u nich nastal zásadný prepad v počte objednávok.
Možnosť medziročného porovnania vidíte vpravo hore:
Meranie inzercie s Google Analytics
Ak máte spustené kampane v Adwords, prepojením s Analytics môžete sledovať podrobnú výkonnosť Vašich kampaní. Prehľady nájdete v Inzercia – AdWords.
Samozrejme musíte mať nastavené meranie E-commerce. Čo drvivá väčšina nastavené nemá, preto sú aj štatistiky o veľa dôležitých informácií ochudobnené. Linky na pomoc,ako nastaviť E-Commerce nájdete vyššie v texte v odstavci s nadpisom Začíname.
Okrem sledovaní konverzií odporúčam sekciu Inzercia – Adwords – Kľúčové slová a Cieľové adresy URL. V sekcii kľúčové slová na základe výnosov viete okamžite vyhodnotiť, ktoré kľúčové slová treba v kampani posilniť a zvýšiť tak návratnosť investícií.
K tomu nám pomôže aj sekcia cieľové adresy URL. V tejto sekcii vidíte, ktorá konkrétna podstránka vygenerovala najviac tržieb a ktorá najmenej. Tu viete okamžite urobiť opatrenie pri zameraní sa na merítko Miera odchodov a Času stráveného na stránke. Tu už skutočne stojí za úvahu popremýšlať, prečo zákazníci tak rýchlo opúšťajú danú podstránku. Následne viete urobiť opatrenia, ktoré môžu viesť k zvýšeniu tržieb aj u týchto produktov.
Nabudúce …
… sa pozrieme napr. na to, ako v Google Analytics zistíte kľúčové slová, ako merať sociálne siete, aké SEO pohľady používať a veľa ďalšieho – samozrejme zaujímavého :-).
Diskusia k článku