Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Inbound Marketing – magnet na zákazníkov

inbound marketingInbound marketing je v súčasnosti najpopulárnejší spôsob, ako prilákať návštevníkov na Vaše www stránky alebo internetový obchod.

Inbound marketing „pritiahne“ Vašich potenciálnych zákazníkov prostredníctvom hodnotného obsahu a transformuje ich na spokojných platiacich zákazníkov a hlavne, nemusíte minúť ani cent!

Inbound vs. Outbound marketing

Ak si chceme definovať pojem inbound marketing, patrilo by sa spomenúť aj jeho staršieho brata outbound marketing.

outbound marketingOutbound marketing – marketing založený na jednosmernej komunikácii, kt. je zameraná na upútanie pozornosti potenciálneho zákazníka platenou reklamou (napr. v TV spote, reklame v rádiu, reklamnom inzeráte, direct mailingom, reklamnými bannermi …). S postupom času však túto marketingovú stratégiu využívajú len veľké firmy zvučných mien, napr. mobilní  operátori, nákupné reťazce, predajcovia automobilov  a pod.

Ten, koho outboundové reklamy iritujú, má možnosť kampane blokovať – odhlásením z newsletterov, nahrávaním filmov bez otravných reklám, využitím Adblockerov v prehliadačoch – Adblock Plus pre Firefox

Inbound marketing – vychádza z princípu obojstrannej komunikácie, jedná sa o súbor marketingových stratégií a techník založených na pritiahnutie pozornosti k danej značke, produktu alebo firme. Rešpektuje aktuálne potreby zákazníkov, ktorí plánujú zakúpiť konkrétny produkt a pred kúpou zhromažďujú informácie. Ponúka im napr.:

  • podrobný popis produktu a jeho funkcií – napr. krátkou recenziou na blogu alebo video na Youtube.com
  • dostatok fotografií s popisom jednotlivých častí a vlastností produktu – na sociálnej sieti, napr. na Facebooku

Hlavný rozdiel medzi inbound marketingom a outbound marketingom je v tom, že inbound je orientovaný na potreby zákazníkov – pôsobí ako nákupný poradca. Poradí Vám na sociálnej sieti, na blogu … jednoducho, vždy sa „zjaví“, ak ho práve potrebujete. Zákazníci si sami nájdu konkrétnu web stránku alebo produkt.

Ďalší hlavný rozdiel spočíva v tom, že outbound marketing ponúka platenú reklamu, kým inbound marketing využíva „neplatené zdroje“.

Outbound marketing je len ozrutný reklamný pútač, kt. Vás každé ráno „zdraví“ cestou do práce a uisťuje Vás v tom, aké najlepšie slovenské pivo máte piť. Oslovuje nových aj stálych zákazníkov, doslova by sa dalo povedať, že sa im vnucuje do pozornosti.

Veľmi dobre vystihnutý rozdiel medzi inbound a outbound marketingom nájdete aj v infografike od Voltier Digital

inbound marketing, outbound marketing

Inbound marketing – marketing bez výstižného slovenského prekladu

inbound marketingPojem Inbound marketing by sa dal voľne preložiť ako marketing zameraný:

      • na nájdenie firmy, značky, produktu
      • smerujúci na web stránku alebo e-shop
      • viazaný na produkt alebo značku.

 

Inbound marketing využíva neplatené možnosti propagácie, najmä:

  1. blogy
  2. sociálne siete
  3. SEO optimalizáciu kvalitného a hodnotného obsahu

Blog a inbound marketing

Prevádzkovanie úspešného blogu predpokladá, že máte:

  • vlastnú URL adresu blogu – napr. subdoménu blog.vasadomena.sk
  • aby ste si udržali stabilnú návštevnosť, blogujete pravidelne
  • z hľadiska SEO obsahujú blogposty kvalitný obsah, kľúčové slová a hypertextové odkazy smerujúce na Váš web
  • dostatok tém, o kt. písať – ak nemáte o čom blogovať, podeľte sa o skutočné skúsenosti, odpovedajte na otázky klientov alebo návštevníkov www stránok, inšpirujte sa vyjadreniami v komentároch
  • výstižné, zábavné a zaujímavé nadpisy blogspotov, ak píšete článok len kvôli SEO, nezabudnite, že nadpis by mal obsahovať kľúčové slová

Sociálne siete a inbound marketing

Pre Vás, ako prevádzkovateľov internetových obchodov alebo www stránok, predstavujú sociálne siete priestor, kde môžete:

  • ukázať Vašu pestrú ponuku a služby
  • komunikovať s odborníkmi z Vašej branže a získavať od nich ďalšie vedomosti
  • odpovedať na otázky Vašich potenciálnych zákazníkov

SEO optimalizácia a inbound marketing

K SEO optimalizácii sa viaže práca s hodnotným obsahom (on page SEO). V rámci off page SEO nezabúdajte na budovanie tzv. inbound links – obsahujúcich relevantný anchor text. V rámci SEO optimalizácie ako stratégie inbound marketingu doporučujeme zdieľať Vaše súbory na internete, napr.:

Čo všetko je inbound?

Súčasťou inbound marketingu môže byť:

  • SEO optimalizácia
  • infografika
  • emailing
  • sociálne siete
  • webináre
  • recenzie
  • PR správy
  • podcast
  • diskusie
  • inbound linky – odkazy
  • video
  • blog

3 pravidlá inbound marketingu

  1. Get Found – nechajte sa nájsť! Na sociálnej sieti, na blogu, na diskusnom fóre, prostredníctvom infografiky …
  2. Convert – zmeňte návštevníka na zákazníka
  3. Analyze – analyzujte získané dáta, využívajte štatistiky návštevnosti Google Analytics a rozšírenie Google E-commerce

 

5 tipov, ako vytvoriť úspešný inbound marketing plán

  1.  Identifikujte svojich cieľových zákazníkov – k tomu, aby ste dostali zákazníkov na svoje www stránky alebo internetový obchod, potrebujete vedieť, kto sú Vaši zákazníci, odkiaľ k Vám prichádzajú. Opäť príležitosť pre reporty z Google Analytics. Zostavte si profil priemerného zákazníka – aký má vek, z akého regiónu pochádza, pohlavie …
  2. Nastavte požadovanú akciu – vyplýva z Vašich obchodných cieľov, potrebujete zvýšiť počet objednávok alebo získať nové mailové adresy pre zasielanie newsletterov?
  3. Zostavte si Vašu kampaň – povedzme, že členom Vašej vianočnej ponuky bude najnovší fotoaparát XY. Podporiť predajnosť produktu môžete samozrejme na sociálnej sieti, newsletterom, článkom na blogu alebo napr. infografikou, kt. bude prezentovať výsledky Vášho prieskumu/ankety …
  4. Buďte sociálni tam, kde aj Vaši zákazníci – Pinterest je síce trendy, ak ponúkate napr. oblečenie, ale čo z toho, keď Vaše zákazníčky majú profily na Facebooku? Zbytočne neplýtvajte tvorbou interesantnej nástenky na Pintereste, ale skôr si pripravte hodnotné fotografie, kt. zverejnite do fotoalbumu na Facebook stránke.
  5. Nezabudnite na štatistiky – akýkoľvek krok v rámci inbound marketingu podniknete, vyhodnoťte aj štatisticky, aby ste do budúcna neopakovali stále tú istú chybu.

Viac informácií o inbound marketingu nájdete aj tu:

vytvoriť www stránku, vytvoriť eshop

 

 

 

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať