Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Čo je to remarketing, alebo: viac muziky za menej peňazí

Dnes poradíme majiteľom internetových obchodov a www stránok, ako dostať z internetovej reklamy maximum. Čo to je remarketing a ako ho využiť v praxi? Dočítate sa v článku!

Na začiatok úvaha …

Prišlo Vianočné top predajné obdobie. Klienti, ktorí celý rok nenašli žiadne peniaze na reklamu, zatelefonujú a chcú si objednať správu reklamnej kampane v Google AdWords ( čiže PPC reklamu vo vyhľadávaní Google). Jedna kampaň za rok, no aspoň niečo. Ale som z toho trochu sklamaný. Spoliehať sa iba na jednu PPC reklamnú kampaň pred Vianocami? A ako získavajú zákazníkov pre svoj eshop počas roka? Veruže, kašlú na to. Denne vysvetľujeme, čo sú to porovnávače tovaru. Vážení majitelia internetových obchodov a web stránok, prosím, zamyslite sa, ako ďalej a venujte sa online marketingu dôslednejšie!

Často si predstavujem, na čo by som sa sústredil, ak by som mal eshop. Myslím, že aspoň štvrtinu môjho času by som venoval marketingu. Vzdelávaniu, čo je nové, aplikáciou noviniek, testovaním, občas účasť na nejakej dobrej marketingovej konferencii. Milí podnikatelia, čo tak začať sa venovať propagácii svojho eshopu trošku viac a pridať aj inú formu reklamy ako reklamu v Pardone? Pozrime sa dnes na remarketing.

Čo je to remarketing?

Remarketing Vám umožňuje osloviť návštevníkov, ktorí v minulosti navštívili Vašu web stránku a týmto návštevníkom zobraziť Vašu reklamu.

Vaši návštevníci sa rozhodujú pred kúpou služby, či produktu dlhší čas. Napríklad 15 dní. V prvý deň navštívia eshop a počas ďalších 14 dní navštívia x iných eshopov, porovnávajú, čítajú články. Po 15 dňoch na ponuku od Vás možno už aj zabudli. Vy sa ale klientom môžete stále pripomínať vďaka remarketingu.

Ako využiť remarketing v praxi?

Príklad 1: Návštevník príde v pondelok na Vašu web stránku a nenakúpi, ale večer si ide prečítať správy na Sme.sk a pri článku uvidí reklamu na Váš internetový obchod a pripomenie sa mu … “aha, tu som chcel niečo kúpiť, idem tam a dokončím objednávku”. Klient kúpi a Vy ste vyhrali.

Príklad 2: Ste online predajca LCD televízorov. Môžete zobrazovať reklamy na LCD televízory osobám, ktoré už navštívili sekciu televíznych prijímačov. Alebo predávať súvisiace produkty z Vášho eshopu, predávať výkonnejšie produkty a propagovať ostatné relevantné produkty, ako sú domáce kiná či DVD prehrávače.

Príklad 3: Návštevník príde na Vašu web stránku a vloží produkt do nákupného košíka, ale neobjedná si. Večer ide čítať diskusné fórum na Porada.sk, alebo na inom portáli. A tu uvidí reklamu na Váš eshop s nadpisom “Dokončite objednávku”. Klient objednávku dokončí.

Takto to funguje pre produkty, ale aj pre ponuku služieb.

Reklamu tak zacielite na návštevníkov, ktorí chceli objednať (vložili produkt do nákupného košíka), ale nakoniec neobjednali. Alebo sa vo Vašom eshope zaregistrovali, ale nenakúpili. Alebo si pozerali ponuku Vašich služieb, ale nezatelefonovali či nevyplnili formulár.

Ktorá reklama je efektívnejšia ako klasické PPC vo vyhľadávaní Google? – Remarketing

Reklamu nemusíte návštevníkom eshopu zobrazovať okamžite. Môžete si zvoliť, že reklamu v kontextovej sieti začnete zobrazovať iba tým návštevníkom, ktorí u Vás boli pred 10 dňami (alebo v inom čase).

Reklamu môžete zobrazovať len po dobu, ktorú si sami nastavíte. My napríklad zobrazujeme reklamu všetkým, ktorí navštívili web stránku BiznisWeb.sk počas posledných 30 dní.

Remarketing je nástroj, ktorý podporí návratnosť investícií zo všetkých marketingových kanálov (Google AdWords, porovnávače tovaru, bannerová reklama, PR články …). Ak investujete do Google AdWords, remarketing Vašu investíciu do PPC len zhodnotí.

Aká je cena remarketingu a ako nastaviť remarketing?

Cena sa skladá:
1. zo založenia a správy reklamnej kampane (ak si reklamu nespravujete sami) čo sa týka ceny, prosím informujte sa.
2. z kreditu, ktorý sa priamo minie v Google na kliknutia. Denný rozpočet je od pár eur po desiatky eur vo väčších eshopoch.

Rozpočet na AdWords je oddelený od rozpočtu na remarketing, takisto môžete mať AdWords neaktívne a remarketing bude aktívny.

Zo skúsenosti: ak meriate cenu za konverziu (konverzia = nákup, vyplnený formulár, návšteva cielovej stránky), pri remarketingu je najnižšia cena za konverziu. Super :-).

Výborný návod na nastavenie remarketingu ponúkajú stránky Google AdWords Pomocník tu a tu.

Remarketingových systémov je viac

Najrozšírenejší systém ponúkajúci remarketing je Google AdWords. Zaujímavý je reklamný systém web2media, vďaka ktorým sa zobrazí Vaša reklama na 100kách web stránok ako Tovar.sk a Vsevedko.sk. Na Slovensku sa oplatí aj eTarget, ktorý zobrazí remarketingovú reklamu na Sme.sk, či Topky.sk. Seznam.cz remarketing nemá.

Zaujímavé je, že si môžete nastaviť tzv. negatívne remarketingové zoznamy, napr. aby sa remarketing nezobrazoval zamestnancom, alebo návštevníkom so záujmami, o ktoré nemáte záujem.

A teraz sa pozrime na remarketingové funkcie budúcnosti od Google. Sú to funkcie Similar users a Smart pixel s dynamickým remarketingom. Tieto funkcie ešte nie sú v SR a ČR verejne dostupné, ale majú potenciál. Pozrime sa na prvú ešte z nedostupných funkcií – Similar users.

Similar users

Keď kontaktujete podporu Google AdWords, vygeneruje pre Vás remarketingový zoznam so Similar users. Similar users je skupina používateľov s podobnými záujmami, ako majú Vaši návštevníci, ale s tým rozdielom, že vo Vašej remarketingovej skupine zatiaľ títo návštevníci nie sú. Je to veľká šanca na zvýšenie počtu relevantných zákazníkov. Google na to využíva nástroj Doubleclick Ad Planner, pomocou ktorého si pracovník Google pozrie, aké majú návštevníci Vášho remarketingu záujmy, prípadne ktoré záujmy pre Vás relevantné nie sú.

Viac vo videu z Google Display Summit od 37. minúty:

Dynamický remarketing

Do web stránky, na všetky podstránky, vložíte jediný kód, ktorý Google volá “Šikovný pixel” (Smart pixel). Je to jediný pixel, ktorý má uľahčiť vytváranie pokročilých remarketingových skupín používateľov.

Na čo slúži “šikovný pixel”?

Zaisťuje tzv. dynamický remarketing. Reklamný systém Googlu práve vďaka týmto smart pixelom zistí, v ktorej podstránke eshopu návštevník bol. Do reklamy vloží práve tie produkty, ktoré si návštevník najviac prezeral. Do reklamného banneru Google vkladá konkrétny produkt s konkrétnou cenou. Táto funkcia nie je zatiaľ u nás verejne dostupná.

Tieto konkrétne produkty Google načítava z XML feedu. Predpokladám, že ide o XML feed zo služby *Google Nákupy (*pozn. autora – prepojenie na Google nákupy ponúka BiznisWeb.sk v rámci testovacej verzie nového redakčného systému FLOX 2.0).

Dynamický remarketing je podobný Dynamickým reklamám vo vyhľadávacej sieti, o ktorom sme písali v tomto článku.

“Čo o mne vie vie vie vieš…” alebo: generujte si nové remarketingové zoznamy cez Analytics

A konečne funkcia, ktorú viete sami využiť. Vhodné remarketingové skupiny, na ktoré môžete cieliť Vašu reklamu, si viete vygenerovať pomocou služby Google Analytics.

Zacitujem z Google AdWords Nápovedy:
http://www.google.com/analytics/features/remarketing.html?utm_medium=email&utm_source=newsletter&utm_campaign=july2012&utm_content=remarketing_learn_more

Ako to funguje?

Proces vyhľadávania požadovaných zákazníkov sme zjednodušili a urýchlili. Vyberte si z vopred definovaných remarketingových zoznamov alebo vytvorte vlastné prispôsobené zoznamy, pričom všetky vychádzajú z obľúbených metrických údajov služby Google Analytics, ako sú zobrazené stránky, trvanie návštevy alebo dokončenia cieľa. Zoznamy zákazníkov potom automaticky odošlite do služby Google AdWords a po pár kliknutiach môžete už o niekoľko minút spúšťať zacielené reklamy. Oslovte práve ten typ publika, ktorých chcete, a to prostredníctvom viac než dvoch miliónov webových stránok v Reklamnej sieti Google.

Kde túto funkciu nájdete?

Kliknite na kartu Správca v hornom rohu služby Google Analytics (musíte byť správcom účtu) a potom kliknite na kartu Remarketingové zoznamy.”

tvorba www stránky, tvorba eshopu
avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič je konateľom spoločnosti IRISOFT, s.r.o. a IRISOFT SYSTEMS, s.r.o. Svoje bohaté skúsenosti a znalosti z oblasti tvorby e-shopov a webstránok, internetovej reklamy a správy reklamných kampaní neustále rozširuje. V teame zastáva aj úlohu hlavného zdroja pozitívnej energie, kt. z neho srší aj mimo "prevádzkových hodín" :D Baterky si o.i. dobíja paradoxne štúdiom, manželkou Jankou a 2 synmi.

Diskusia k článku