Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Šup SEM, šup tam alebo čo obsahuje Search Engine Marketing?

search engine marketingSearch Engine Marketing (SEM) je marketingový nástroj zameraný na propagáciu a zviditeľnenie www stránky a povedomia o nej. Rovnako, ako SEO (optimalizácia pre vyhľadávače), má hlavný cieľ vo zvýšení návštevnosti.

Najčastejšie formy SEM

Najčastejšou podobou SEM je platená reklama, teda PPC model pay-per-click.

SEO vs. SEM

Základným rozdielom medzi SEO (optimalizáciou pre vyhľadávače) a SEM (marketing vo vyhľadávačoch) je podľa niektorých odborníkov  fakt, že v rámci SEM nie sú potrebné žiadne úpravy na stránkach inzerenta. Determinujúcim faktorom sú len finančné možnosti inzerenta. Nákup pozícií pracuje s existujúcim obsahom na webe.

Názory kompetentných sa však rôznia. Niektorí tvrdia, že súčasťou SEM nie je SEO, ale len platené kampane (príklad). Na americkom kontinente však prevláda názor, že SEM zastrešuje aj SEO (príklad).


*Poznámka:

Ak je web stránka málo prehľadná a inzerent si platí PPC reklamu, využíva affiliate systém a ďalšie formy SEM, výsledný efekt môže byť nižší a peniaze za reklamu doslova vyhodené von oknom.

V takomto prípade aj úprava www stránky môže pomôcť k zvýšeniu konverzného pomeru a my by sme ju odporúčali.

Výhody SEM

1. Presné zacielenie – tak isto, ako pri PPC kampani, aj v rámci SEM je vďaka plateným možnostiam kampaň zacielená presne na klientelu, ktorá naozaj hľadá produkty alebo služby, ktoré ponúkate. Neefektívne míňanie finančných prostriedkov je značne eliminované v porovnaní napr. s bannerovou reklamou.

2. Rýchly výsledok – je všeobecne známe, že platené kampane sa dajú spustiť prakticky okamžite a tak zo svojich investícií čoskoro vidíte aj reálny zisk.

3. Dopad SEM – cca 80% používateľov internetu využíva internetové vyhľadávače (domáce i zahraničné). SEM sa v rámci vyhľadávačov orientuje aj na zahraničný trh – zahraničné vyhľadávače, preto sa počet oslovených používateľov niekoľkonásobne zvyšuje. Samozrejmosťou je prispôsobenie reklamného textu pre danú krajinu, resp. voľba angličtiny ako centrálneho jazyka. Napr. v prípade technických zariadení je anglická terminológia akceptovateľná aj na domácom území.

4. Zvýšenie návratnosti investícií – vďaka plateným kampaniam veľmi rýchlo zistíte, ktoré kľúčové slová sú pre Vás efektívne a ktoré menej.

Kde SEM zaberá najviac?

Google a jeho možnosti sú samozrejme leadrom v prípade PPC reklám a bannerových reklám.

V oblasti porovnávačov tovaru dominuje na Slovensku heureka.sk, v ČR zbozi.cz.

Veľmi rozšírená je momentálne aj bannerová reklama na YouTube.com.

Ukážkový postup pri SEM via Euroekonom.sk

V tomto prípade SEM počíta aj s pomocou SEO optimalizácie.

  •  Analýza kľúčových slov a odhad nárastu viditeľnosti a návštevnosti www stránky
  • SEO optimalizácia, click-stream analýza, SEO audit, tracking systém
  • zvýšenie návštevnosti a viditeľnosti www stránky, PPC kampane vo vyhľadávačoch, kontextová reklama napr. v Google AdWords, Sklik, eTarget, AdFox

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať