Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

5 najväčších chýb v online marketingu – pozor na ne!

10 najväčších chýb v online marketinguNa konferencii Marketing Live 2012, ktorá sa konala 25.4.2012 v Bratislave, odznela aj prezentácia Tomáša Potěšila z B2B Group ČR na tému 10 najväčších chýb v online komunikácii a ako sa im vyhnúť.

Predstavme si 5 najzásadnejších chýb v online marketingu.

Nikdy nepodceňujte SEO, ani PPC!

Chyba č.1 – Nedôverujte slepo odborníkom, často nie sú objektívni

 

Podľa zahraničného prieskumu, ktorý prezentoval pán Potěšil, až 85% vyhľadávajúcich klikne na prirodzené výsledky vyhľadávania. Zvyšných 15% preferuje sponzorované odkazy z PPC reklamy.

Pre porovnanie – zhliadnutie inzerátu na prvej pozícii v prirodzených výsledkoch vyhľadávania (SEO) je až 100%, pričom zhliadnutie inzerátu na 1. pozícii v sponzorovaných výsledkoch vyhľadávania (PPC) je len 50%.

ppc versus seo, pozície vo vyhľadávačoch

Aby dokázali relevantnosť zahraničného prieskumu na našom trhu, realizovali v B2B GROUP prieskum v „domácich“ internetových obchodoch – v eshope so spodnou bielizňou (astratex.cz) a v eshope s parfémami (parfums.sk). Zistili ale, že až 80% návštevnosti pochádza práve z PPC reklamných inzerátov. Preto je potrebné pravidelne sledovať efektivitu oboch zdrojov návštevnosti.

Porovnanie návštevnosti z PPC reklamy (Paid) a prirodzených výsledkov – SEO (Organic):

návštevnosť z ppc a seo, ppc a seo, pozície vo vyhľadávačoch

 

Podľa čoho sa ľudia rozhodujú pre nákup produktu alebo značky?

Chyba č. 2 – Zlý obsah a umiestnenie bannerov

 

Prvým dôležitým zdrojom zákazníkov je doporučenie:

  • od známych, priateľov, rodiny
  • od celebrít alebo expertov z blogov
  • od majiteľov produktu (z ich referencií na fórach, sociálnych sieťach, blogoch)
  • v neposlednom rade sem patrí aj inzercia pri článkoch (kontextová reklama)

 

Zákazníci sa však pre nákup produktu rozhodujú aj sami, na základe vlastnej iniciatívy – vyhľadávania informácií o produktoch, porovnávanie cien, parametrov. V tomto prípade zohrávajú hlavnú úlohu spätné odkazy z PPC kampane, SEO, porovnávačov tovaru, katalógov a vyhľadávačov).

 

Zásah reklamných kampaní má na objednanie produktu alebo značky taktiež výrazný vplyv. Reklamné kampane môžu potencionálnu klientelu zasiahnuť prostredníctvom:

  • offline médií – TV, rádio, printové médiá (časopisy, noviny) a outdoor (napr . billboardy)
  • online médií – bannerová reklama, PPC kampaň (Google AdWords, Etarget, Sklik)

Nenúťte návštevníkov stránky premýšľať

Chyba č. 3 – Kvalitný a použiteľný webdesign je základom úspechu

 

Že na zákaznícke správanie vplývajú farby ste sa mohli dočítať na blogu o podnikaní na internete prednedávnom.

Často sa v praxi stretávame s www stránkami, ktorých webdesign nekorešponduje s obsahom webu. Napríklad na webe, ktorý predáva nábytkové kovanie a podlahy, je v hlavičke použitá defaultná šablóna s darčekom. Ruku na srdce, nakúpili by ste na takom webe?

Úspešnosť www stránky sa odvíja od kvalitného a použiteľného webdesignu. Preto je veľmi dôležité, aby na tvorbe web dizajnu kooperovali grafik s odborníkom na použiteľnosť www stránky (event. v jednej osobe :D).

Často sa úspech web stránky skrýva len v minimálnej designovej zmene (hlavička webu, príp. menu na webe), ktorá dokáže zaujať návštevníkov.

Napríklad:

Niekedy je potrebný kompletný redesign – tvorba unikátnej grafickej šablóny na mieru, kedy vychádzame z klientovej predstavy.

Napríklad:

 

TIP: Ak ste investovali do redesignu www stránky a nestihli ste si urobiť screenshot, ako web vyzeral, nezúfajte! Vrátiť sa v čase Vám umožní archive.org/web/web.php.

Napríklad ukážky vývoja designov BiznisWebu ponúka Waymachine už od júna 2006 😀

 

Choďte s dobou!

Chyba č.4 – Ignorácia sociálnych sietí

 

Ak nie ste na Facebooku, pravdepodobne zarábate niekde inde, ale prečo nevyužiť sociálne siete ako potenciálny zdroj ďalšieho zisku?

Ak máte aspoň chvíľu času, vrhnite sa na vytváranie profilov na sociálnych sieťach, návody, ako na to:

  1. Facebook stránka
  2. Twitter
  3. Google + firemný profil
  4. Pinterest
  5. používateľský kanál na Youtube.com

 

Investujte s rozumom!

Chyba č.5 – Vyhadzovanie peňazí von oknom

 

Základným pravidlom je, že ak do niečoho investujete Vaše euráčiky, mali by ste vedieť, kde a ako sa minuli  – napr. mať k dispozícii podrobné reporty o nákladoch na PPC reklamu.

Často nás kontaktujú klienti so žiadosťou o pomoc pri správe ich PPC kampane. Vo väčšine prípadov s hrôzou zisťujeme, že klient nemá:

  • aktivované meranie konverzií
  • prepojené štatistiky Google Analytics s kampaňou v Google AdWords
  • oddelenú reklamu v kontexte do samostatnej kampane (často postačí vyhľadávanie v kontexte len deaktivovať – viac info v newslettri)
Stretávame sa aj s klientami, ktorí nesledujú efektivitu jednotlivých kľúčových slov z PPC kampaní a tým pádom neefektívne plýtvajú svojimi financiami. Rovnako aj zle nastavené zhody slov spôsobia, že klientova reklama sa zobrazuje na úplne nerelevantné kľúčové slová.

 

tvorba www stránky, tvorba eshopu
avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať