Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Internetový mem a jeho využitie v online marketingu

kauza gorila, kauza gorila ako internetový mem

Súvisí MEM s memorovaním? O čom je mem a má niečo spoločné s vnemom?

Dosť bolo chaosu, poďme pekne po poriadku!

V sobotu 4.februára 2012 sme sa zúčastnili BarCampu vo Vsetíne. Jednoznačne najzaujímavejšia prednáška bola Internetové memy a ich využitie pre marketing od Báry Buchtovej.

Pojem MEM prvýkrát použil britský zoológ, biológ, etológ a spisovateľ Richard Dawkins.

MEM je

  • odvodený z gréckeho slova mimema – napodobňovať a z anglického slova memory – pamäť,
  • analogický k pojmu GÉN,
  • základom kultúrnej evolúcie,
  • replikujúca sa jednotka kultúrneho prenosu,
  • informačný reťazec, ktorý sa replikuje,
  • pieseň (cover verzia), paródia, chytľavý slogan, štýl obliekania, účes … jednoducho čokoľvek, čo sa ďalej šíri, napodobňuje, mení a mutuje.

Internetový mem

Aktuálnym príkladom (nielen) internetového memu je napríklad Kauza Gorila.

Asociácia spojená s týmto milým zvieratkom sa vryla do našej pamäti na veľmi dlhú dobu. Niet sa čo čudovať, že Facebook brázdi hra Vystrieľaj gorily z parlamentu, Matovič lepí gorilie plagáty v budove parlamentu a ľud sa búri.

V Českej republike je predstaviteľom žijúceho memu napríklad Václav Klaus a jeho „propisková kauza“.

Nielen v českej internetovej komunite je známy výrok dôchodkyne Věry Pohlovej, ktorý v ankete týkajúcej sa úniku informácií o sporožírových účtoch klientov Českej sporiteľne zverejnil denník Metro v roku 1999:

„Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala.“

Táto „hláška“ pani Pohlovej je najrozšírenejším a najznámejším českým internetovým memom. Aj portál tyinternety.cz sa ním inšpiroval.

Veľmi dobrým príkladom internetového memu, ktorý vznikol ako paródia na Google vyhľadávanie je Láska z Brna:

Internetové memy vo svete:

Úspešnosť internetového memu 

Ak má byť internetový mem úspešný, musí byť založený na vtipnej pointe. Môže využiť kuriozitu alebo hrozbu, resp. môže útočiť na emócie. Internetový mem môže byť dokonca aj trápny – jeho šírenie by sa následne dalo prirovnať k suchému alebo trápnemu vtipu, na ktorom sa ľudia aj napriek tomu smejú alebo ho zdieľajú už len preto, že po jeho prezretí im ostala „sánka dolu“ a povedali si, že to jednoducho musia pustiť ďalej.

Internetový mem môže šíriť aj svetonázor alebo provokovať k hlbšiemu zamysleniu.

Internetové memy a online marketing

K tomu, aby ste vytvorili internetový mem stačí sledovať dianie okolo vás a v pravý čas zareagovať.

Napríklad, ak je v médiách aktuálne prepieraná informácia, že podľa najnovších výskumov upratujú ženy v domácnostiach čoraz menej, vyrukujte s vlastným, vtipným video spotom o robotickom vysávači.

Kauza Gorila by sa dala využiť v prípade, že predávate napríklad elektroniku – príprava banánového kokteilu v mixéri XY v maske gorily je zárukou úspechu :D.

Ak predávate značkové športové oblečenie, skúste natočiť amatérske video parodujúce značku. Na rovnakom princípe sa šíria videá o následkoch konzumácie bonbónov mentos a colových nápojov. Žiadna žaloba od spoločností distribuujúcich kolu a mentos nehrozila, nakoľko šírenie týchto videí im samozrejme zvýšilo obrat.

Môžete napríklad založiť fan stránku na sociálnej sieti (napr. R.I.P. Pavol Demitra) alebo blog.

Internetovým memom sa môže stať aj časť blogu – napríklad výstižná fotografia alebo karma blogu či počet „lajkov“ na Facebooku.

Ak sa okolo vašej značky rozpútala diskusia začínate budovať mem.

O šírení internetových memov na internete pojednáva webová memetika.

O tom, akým spôsobom sa vami vytvorený mem šíri, sa dozviete napríklad prostredníctvom:

  1. štatistík návštevnosti reklamných kampaní prostredníctvom Google Analytics a nástroja URL Builder,
  2. služby klábosení.cz, Google Blog Search, OpenBook …,
  3. klastrovacích nástrojov- SocialBakers, ZoomSphere, Tweetmeme.

Využitie internetových memov

Ak nepatríte medzi kreatívcov, nič sa nedeje, zvezte sa na vlne existujúcich internetových memov – napríklad reklama na Skittles sa inšpirovala práve Double Rainbow (v reklame je využitý mem dúhy a smiechu).

Ak si z vášho produktu na internete ľudia uťahujú, nechajte ich. Predaju produktu to len pomôže, nakoľko ľudia budú chcieť otestovať, či spodná bielizeň naozaj vydrží všetko a pod.

Ľudia najlepšie reagujú na internetové memy využívajúce:

  • známe osobnosti,
  • zvieratá – šteniatka, mačiatka, papagáje a pod.,
  • deti, bábätká,
  • sexuálny podtón alebo dráždivé scény.

Internetový mem predstavuje informačný odkaz šírený prostredníctvom internetu.

Internetový mem sa využíva aj v online marketingu na propagáciu vašich produktov alebo značky.

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V BiznisWebe pracujem od r. 2009, začínala som na supporte, kde som mala skvelú príležitosť zoznámiť sa s reálnymi potrebami a otázkami podnikateľov či majiteľov e-shopov a webstránok. A preto sa snažím hľadať také témy, ktoré vám ponúknu užitočné odpovede. Máte iný názor? Budem vďačná za váš feedback - kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskusia k článku

Všetky dôležité informácie o podnikaní na internete, inšpiratívne príbehy a tipy od úspešných e-shopárov nájdete aj v našom ebooku Ako a v čom začať podnikať

Ako a v čom začať podnikať