Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Internet je síce SEXY, ale čo to znamená pre moje www stránky / web stránky? – 2. časť

Ako byť dobrým online marketérom pre Vaše web stránky

 

Online marketiinternetový marketing, online marketing, marketing web stránkyng pre Vaše web stránky sa riadi klasickými pravidlami marketingu. O marketingu, aj pre www stránky, existuje mnoho publikácií, článkov a štúdií na internete. Stačí sa inšpirovať. Pravidlá marketingu sa markantne nemenia. Doporučujeme napr. marketingovú bibliu – publikáciu Nové pravidlá marketingu a PR.

Určite máte veľmi veľa nápadov, ako vylepšiť marketing Vašej web stránky, preto Vás možno “nakopne” náš článok.

Ľudská rasa sa odjakživa rada pýši, chváli, prezentuje svoje úspechy.

Predstavte si situáciu, že ste napísali knihu. Podľa odborníkov, ktorí knihu čítali, máte vysoké šance na úspech a kniha sa môže stať bestsellerom. Ale Vy len tíško sedkáte v kúte a čakáte, že sa k nej niekto náhodou dostane.

A tak je to aj s online marketingom.

Bez toho, aby ste svoj “výtvor” – web stránku, internetový obchod – kvalitne odprezentovali verejnosti, nedosiahnete nikdy ani len satisfakciu za Váš čas a úsilie.

 

Marketingové stratégie sa rozdeľujú na:

1. offline

2. online

 

Offline marketingové stratégie, nielen pre web stránku, sa delia na podkategórie
(preletíme len veľmi zrýchla, nakoľko nás zaujíma  najmä online marketing)
 

  • PRINT (tlač) – tváriť sa odborníkom a nevymeniť si vizitku dnes nie je IN, mať predajňu bez letákov tiež nie je práve najvhodnejšie.
  • LOCAL (miestny) – orientujte sa na miesto Vášho podnikania. Inzerujte v lokálnych inzertných novinách, využite reklamné billboardy či miestne rádio, distribuujte letáky. Dostaňte sa do povedomia ľudí.
  • PROMO (reklama, prezentácia) – chystáte akciu, výpredaj? Ponúknite Vašim návštevníkom benefit pri nákupe za určitú hodnotu, distribuujte zľavové kupóny do časopisov alebo partnerských predajní. Pred predajňu umiestnite reklamné pútače, pošlite hostesky prezentujúce Vašu firmu na výstavu súvisiacu s Vašim biznisom.
  • GENERAL (hlavný) – je potreba vytvoriť si marketingový plán, stanoviť ciele, cieľovú skupinu
  • PERSONAL (osobný) – Vaša osobná prezentácia formou účasti na spoločenských akciách, nosenie trička s Vašim logom, sponzorovanie, príspevok na charitu alebo miestnu neziskovku, združenie … to všetko pomôže k budovaniu Vašeho image mimo internetu

 

Do online marketingových stratégií web stránok patria najmä:

  • SEO optimalizácia – aplikácia základných krokov pre zlepšenie umiestnenia Vašich web stránok vo výsledkoch prirodzeného vyhľadávania a registrácia do vyhľadávačov a porovnávačov tovaru
  • PPC reklama – inzercia v Google AdWords, Etarget, v ČR v Sklik zabezpečí prvé pozície v rámci platených výsledkov vyhľadávania. E-shopy majú možnosť využiť aj platené kampane v rámci porovnávačov tovaru (uprednostnenie Vašich produktov v rámci výsledkov porovnávania tovaru ponúkajú napríklad MojeObchody.sk, Heureka.sk, v ČR Zboží.cz, Heureka.cz)
  • sledovanie a analýza dát – sledujte štatistiky návštevnosti (Google Analytics) a štatistiky výkonnosti Vašej PPC reklamnej kampane. Merajte konverzie (nákupy) a bounce rate (miera opustenia web stránky).
  • propagácia na sociálnych sieťach – Facebook, Twitter, Google + Pages a na youtube.com. Pod pojmom propagácia rozumejte aj aktualizáciu Vašej fan stránky, nielen jej vytvorenie.
  • webdesign – pri tvorbe web designu si nechajte poradiť od odborníka, ktorý pri tvorbe grafickej podoby Vašeho webu dbá aj na použiteľnosť a prehľadnosť web stránky. Na čo by Vám bola nastylovaná web stránka, na ktorej sa 5 minút načíta titulná stránka? Návštevník nevie, kam má skôr kliknúť. Čakanie na Godota sa v tomto prípade končí nákupom u konkurencie.
  • tvorba microsites - podporných webstránok s obsahom odkazujúcim na hlavný web (pozor na duplicity, nesmie sa jednat o kópiu webu)
  • založenie firemného blogu – ak  ponúkate veľmi žiadaný tovar (pneumatiky, bazény, oblečenie, hračky, elektroniku …) požiadajte nezainteresovaných o recenziu, kt. zverejnite na blogu. Ak si prevádzku blogu nemôžete zatiaľ dovoliť, postačí aj zriadenie samostatne sekcie priamo na stránkach. Blogy sú symbolom objektívnosti. Na blogoch nie je dôvod klamať, ak chceme mať čitateľov, klamstvom ich nezaujmeme.
  • písanie PR správ, článkov o Vašom produkte -v tomto článku nájdete návod, ako napísať PR článok a kam ho zaregistrovať
  • viral marketing – ak nemáte finančné prostriedky na to, aby ste sa zverili do rúk mediálnej agentúre, stačí, ak natočíte vtipné video a zavesíte ho na youtube.com. Alebo vytvorte zaujímavú fanúšikovskú komunitu na sociálnej sieti. Cieľom virálneho marketingu je votrieť sa do mysle ľudí ako vírus :)

Ukážka populárneho virálu (ospravedlňujeme sa za názov, ale v rámci virálneho marketingu sa jedná aj o to, aby ste sa prispôsobili Vašej cieľovej skupine, najlepšie aj slovníkom):

Dovolím si tento článok doplniť ešte o pár postrehov z minulotýždňovej konferencie Internet je Sexy.

Niekoľko pravidiel marketingu (online i offline) od odborníka Jána Šifru:

  1. Lepšie je byť prvý ako lepší – snažte sa nájsť kategóriu, ktorá ešte neexistuje, ale je po nej dopyt. Každý si lepšie pamätá prvého prezidenta; prvého človeka, ktorý pristál na Mesiaci; prvého afroameričana v prezidentskom kresle … Preto nekupujeme len klasické potraviny a kozmetiku, ale aj bio, zdravotne nezávadné, vhodné pre alergikov …
  2. Ak v oblasti, v ktorej podnikáte, nemôžete byť prví, vytvorte kategóriu, kde prví budete – inšpirujte sa časopisom EVA. Aby zvýšila počet čitateľov, začala EVA vydávať MADAME EVA, ADAM a tým si prakticky poistila široké spektrum na trhu. V prípade internetových obchodov sa dá narábať so subdoménou a podpornou podstránkou. Mám doménu kozene-topanky.sk, ktorá figuruje ako hlavná. Ďalej si zriadim podporné weby s názvami dámske.kozene-topanky.sk, panske.kozene-topanky.sk, detske.kozene-topanky.sk
  3. Lepšie je byť prvý v mysliach zákazníkov ako prvý na trhu – budovanie povedomia o značke má niečo do seba. Ak sa chcete stáť velikánom na trhu, mali by ste zahltiť všetky dostupné kanály, prostredníctvom ktorých sa začnete vrývať do mysle potenciálnych zákazníkov – nielen billboardy a reklama v printových médiách, ale aj televízii, rozhlase … ALE, v dnešnej dobe, predovšetkým na sociálnych sieťach.
  4. Marketing je súboj vnemov, nie produktov – ak je môj e-shop v mysliach zákazníkov zakorenený ako eshop s koženými topánkami, bude mi možno chvíľu trvať, kým sa pretransformuje na e-shop s letnou obuvou.
  5. Najsilnejším marketingovým konceptom je vlastniť v mysli zákazníka 1 – 2 slová – také Volvo si s tým lámať hlavu nemusí. Bolo a bude symbolom bezpečných áut, rovnako, ako “mekáč” označuje symbol rýchleho stravovania. V našom prípade by sa to dalo využiť nasledovným spôsobom: predávam kožené topánky od istej značky XY. V názve produktu použijem Dámske kožené topánky XY. Mám vysokú šancu získať zákazníka minimálne cez vyhľadávanie konkrétnej značky v Googli a v porovnávači tovaru.
  6. Dve firmy nemôžu vlastniť rovnaké slovo - to je prípad dnešných reklamných inzerátov. Pomaly všetci ponúkajú najlacnejšie oblečenie, najlacnejšie pneu, najlacnejšie ubytovanie, najlacnejšie letenky … Ale najlacnejší môže byť len jeden! Filtráciou produktov prostredníctvom porovnávačov tovaru si nakupujúci zistí, kto tým najlacnejším naozaj je. Zaregistrujte preto svoj e-shop do porovnávačov produktov (MojeObchody.sk, Heureka.sk, Najnákup.sk …). Ak nie ste najlacnejší, možno zaujmete popisom produktu alebo kvalitnejšou fotografiou.
  7. Marketing je beh na dlhú trať – nevzdávajte sa už na začiatku. Prvé výsledky sa ukážu až postupom času. Výberom vhodných metrík zistíte feedback na jednotlivé reklamné kampane a včas môžete zbytočné míňanie Vašich financií presmerovať efektívnejším smerom.
  8. Každý atribút má svoje PRE a PROTI – tak isto ako má minca 2 strany, rovnako je potrebné zvážiť všetky možné dôsledky Vašich rozhodnutí. Netreba biznis rozširovať násilne, v čase, keď nie ste práve v pluse.
  9. Priznajte svoje nedostatky, výsledkom je pozitívny feedback - nie je hanbou pripustiť si, že nie všetko sa nám vydarilo. Schopnosť priznať si chybu svedčí aj o tom, že ste jednou z mála firiem, ktoré si zakladajú na úprimnosti (najmä v období, kedy sa to v médiách klamstvom len hemží). Vaši zákazníci ocenia, že ste si vedomí svojich omylov.
  10. Nikdy sa nesnažte predvídať budúcnosť, je to nemožné – akým smerom sa bude uberať Vaše podnikanie záleží len a len na Vašom úsilí a rozhodnutí. Prešľap Vás môže stáť príliš veľa, ale riskovaním tiež môžete mnoho získať. Neobracajte sa teda s radou o pomoc astrálnym smerom, ale zamyslite sa nad reálnymi analýzami Vašich obratov, dát, ktoré ste za posledné obdobie nazbierali. Obráťte sa na odborníkov, ktorí Vám s analýzami pomôžu.
  11. Úspešní budete len v prípade, že idete s dobou – sledujte trendy, aktivujte si RSS kanál a čítajte novinky z ekonomiky, podnikania, online nakupovania či sociálnych sietí. Využívajte napríklad Google Reader
  12. “Bez peněz do krčmy nelez!” – svätá pravda. Bez finančného rozpočtu podnikanie nemá budúcnosť. Aby ste mohli začať zarábať, musíte najprv investovať. Vypracujte si teda biznisplán s orientačnými kalkuláciami. Oslovte spoločnosti, ktorých corebusiness je tvorba web stránok, internetový marketing a pod. a nechajte si vypracovať cenovú ponuku.

Na budúce si povieme, aký význam pre online marketing majú blogy a bloggeri.

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - v BiznisWebe pracuje od r. 2009, momentálne ako Key Account Manager. Vo voľnom čase relaxuje s rodinou a psom v prírode alebo premýšľa nad novými témami, ktoré by vás mohli zaujímať ;)

Diskusia k článku