Blog o podnikaní na internete
Poradca úspešného podnikateľa

Ako sledovať efektivitu online reklamných kampaní?

Poslali ste newsletter a chcete vidieť, koľko návštevníkov kliklo na odkazy v newslettri? Máte reklamu v eTargete a potrebujete skontrolovať počet návštevníkov z eTargetu a ešte aj vidieť, aké kľúčové slová reálne návštevníci vyhľadávali? Využite Google Analytics URL Builder!

Do URL adresy, na ktorú prostredníctvom reklamnej kampane smerujete návštevnosť, doplníte kúsok URL adresy, ktorú Vám vygeneruje URL Builder. Ide o tzv. manuálne tagovanie (značkovanie) finálnej URL adresy.

 

Využitie URL Buildera:

  • pomocou štatistík Google Analytics je vďaka URL Builderu merateľná platená a neplatená forma reklamy a to pri akejkoľvek reklamnej kampani na internete – mailingová kampaň, PPC reklamné odkazy, partnerské odkazy na portáloch, reklama na sociálnych sieťach, PR články, …
  • ak pravidelne rozosielate newslettre (novinky e-mailom), uvidíte prehľadne počet návštev z jednotlivých newslettrov
  • ak inzerujete v eTargete (alebo v Seznamáckom Skliku), uvidíte počet návštev z eTargetu a naviac uvidíte aj kľúčové slová, ktoré návštevníci reálne vyhľadali predtým, ako na reklamu v eTargete vo vyhľadávaní klikli
  • vďaka URL  Builderu rozoznáte, či návštevník prišiel z platenej alebo neplatenej reklamy. Ak ste URL Builder nevyužívali a mali ste reklamu v Zozname (eTarget), alebo v Sezname (Sklik), či iných portáloch kde boli spolu platené aj neplatené odkazy, v Google Analytics ste doteraz videli prístupy zo Zoznam.sk ako jednu položku a Analytics nerozoznal návštevníkov z neplatenej a platenej reklamy. Nevedeli ste si tak overiť počet návštevníkov z platenej reklamy a ani poriadne zistiť, aké kľúčové slová reálne návštevníci vyhľadávali pred klikom na Vašu reklamu. To sa vďaka URL Builderu zmení.

 

Podstata:

Do URL adresy, na ktorú prostredníctvom reklamnej kampane smerujete návštevnosť, doplníte kúsok adresy, ktorú Vám vygeneruje URL Builder. Manuálnym tagovaním (značkovaním) finálnej URL adresy si označíte konkrétnu reklamu a v Google Analytics ju tak ľahšie rozpoznáte.

Príklad: Zvyčajne ide o doplnenie takéhoto kúsku kódu:
?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=reklamny-newsletter-08-11-2011

Príklad: Celá URL následne vyzerá:

http://www.BiznisWeb.sk/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=reklamny-newsletter-08-11-2011

… pričom pojmy v URL adrese: “newsletter”, “e-mail” a “reklamny-newsletter-08-11-2011″ si zameníte podľa potreby … čítajte nižšie :)

 

Ukážka otagovania newslettra tvoreného cez redakčný systém Flox:

Ak už máte aktívne Google Analytics, stačí sa prihlásiť do Vašeho účtu.

Vygenerujte si unikátnu URL adresu, prostredníctvom ktorej viete rýchlo vyselektovať, koľko návštevníkov kliklo na jednotlivé odkazy z newslettra, na reklamné bannery vo Vašej PPC kampani a pod.

KROK 1: Zadajte URL adresu Vašej webovej stránky alebo e-shopu

sledovanie online kampaní, url builder

KROK 2: Vyplňte povinné polia nižšie

URL biulder, sledovanie reklamných kampaní

KROK 3: Generovať URL adresu

URL builder - sledovanie online kampaní

Vygenerovaný kód si skopírujte a vložte do hypertextového odkazu.

KROK 4: Editácia Zdrojového kódu – vyhľadanie hypertextového odkazu

hypertextový odkaz

KROK 5: Vloženie vygenerovaného kódu do hypertextového odkazu

vloženie kódu pre sledovanie online kampaní

Po vložení kódu:

sledovanie reklamných kampaní

 

Užitočné informácie:

  • Zdroj kampane (utm_source) – Povinné. Parameter utm_source použite na identifikáciu vyhľadávacieho nástroja, názvu bulletinu alebo iného zdroja.Príklad: utm_source=google
  • Médium kampane (utm_medium) – Povinné. Parameter utm_medium použite na identifikovanie média, ako je napríklad e-mail alebo cena za kliknutie.Príklad: utm_medium=cpc
  • Výraz kampane (utm_term) – Používa sa pre platené vyhľadávanie. Parameter utm_term použite na zaznamenanie kľúčových slov pre danú reklamu.Príklad: utm_term=behanie+obuv
  • Obsah kampane (utm_content) – Používa sa na testovanie A/B a pre reklamy zacielené na obsah. Parameter utm_content použite na odlíšenie reklám alebo odkazov, ktoré smerujú na rovnakú adresu URL.Príklady: utm_content=logolink alebo utm_content=textlink
  • Názov kampane (utm_campaign) –  Povinné. Používa sa na analýzu kľúčových slov. Parameter utm_campaign použite na identifikáciu konkrétnej propagačnej akcie produktu alebo strategickej kampane.Príklad: utm_campaign=jarny_vypredaj

 

Čo sa zmenilo v Google Analytics?

1. v tomto prehľade vidíte prehľadne všetky otagovanané reklamné aktivity:

Standartní přehledy – Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Vyhledávání – Kampaně

… cesta je platná v novej verzii Google Analytics

2. v prípade že inzerujete na portáloch, kde máte spolu platené aj neplatené aktivity (v eTargete, Centrum, Atlas, Seznam, …), v týchto dvoch prehľadoch uvidíte už pekne oddelené platené a neplatené reklamné aktivity zvlášť:

a) Standartní přehledy – Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Vyhledávání – Neplacené

b) Standartní přehledy – Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Vyhledávání – Neplacené – Placené

 

Tip na záver:

Po odoslaní newslettra alebo uverejnení akejkoľvek reklamy, môžete okamžite sledovať, či ľudia na reklamu klikajú pomocou Realtime Google Analytics nástroja. Takto si môžete overiť, či naozaj uverejnil partner reklamný odkaz, ale taktiež správne nastavenie tagovania reklamy.

Staňte sa fanúšikom BiznisWebu:

Biznisweb tvorba www stránok na Facebooku Biznisweb tvorba stránok na Twitteri Biznisweb tvorba web stránok na YouTube Biznisweb RSS

tvorba www stránky, tvorba eshopu

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič je konateľom spoločnosti IRISOFT, s.r.o. a IRISOFT SYSTEMS, s.r.o. Svoje bohaté skúsenosti a znalosti z oblasti tvorby e-shopov a webstránok, internetovej reklamy a správy reklamných kampaní neustále rozširuje. V teame zastáva aj úlohu hlavného zdroja pozitívnej energie, kt. z neho srší aj mimo "prevádzkových hodín" :D Baterky si o.i. dobíja paradoxne štúdiom, manželkou Jankou a 2 synmi.

Diskusia k článku